True Friend

Alla inlägg under februari 2013

Av Malin Fahlén - 24 februari 2013 22:17

Efter en del intressanta blogginlägg på sistone har vi lagt om träningen till att köra så mycket mer kedjor än detaljer. Svårt att släppa på detaljerna som det freak jag är men vad är viktigast när det kommer till tävling? Jo helheten, att kunna hålla ihop ett långt program, att vara pepp trots några små missar. Att hunden och jag är ett team. Att ha roligt tillsammans. Så om jag ser det från det håller så låter ju helhet som ett givet koncept. Och hitills gillar jag det mycket. Och det bästa av allt är att jag får träna detaljer också. Men inte i lika stor skala. Vi gör långa kedjor, över ett och ett halvt program i den klass man befinner sig på. Vi blandar bruks och lydnadsmoment för att få variation och fler moment att välja på. Vi gör korta kedjor med lite mer fockus på utförande, under, efter och mellan momenten. Vart är hundens tanke? Uppgift eller belöning? Viktigt! Jamma tänker gärna belöning belöning belöning och det fort. Blir ofokuserad med utlagd belöning, tittar och är orolig att någon ska ta den. Bäst att jag stirrar på den. Samtidigt ger hon lite mer i momenten, lite mer slarv men en jävla attityd. Här har vi mycket att träna på men också mycket som kan utnyttjas. Vegas vill gärna arbeta, han tänker uppgift, jag vill, jag vill. Men han är också känslig för hur jag är.. gäller att  jag är fokuserad. men för hans del så är helt klart kedjor rätt väg att gå. Han har fina detaljer, men på de sista tävlingarna har jag haft svårt med att bibehålla mitt fokus under lydnaden. Jag tror att en väg att gå är att stärka helheten.

 

Idag tränade vi två pass ett på förmiddagen på en parkering. Med tråkig belöning (bara torrfoder) och rätt mycket störning. Jamma var lite här och lite där. Helhetsmässigt håller hon ihop bra. Hon kan jobba på, men ibland kan hon låsa sig. Typ inte sätta sig efter läggande under gång. Det som funkar bäst för damen är en utskällning och en time out. Sedan är hon med i matchen igen.. känns sådär men att sno belöning funkar inte. Med henne är det tydlighet som gäller. Inget trams mellan momenten utan strikt förflytta sig till nästa moment med en förberedande signal inför nästa moment. Vegas är tvärtom, herregud han skulle dö om jag skällde ut honom, men att sno belöning eler retas på det viset ger utdelning och mellan momenten kan man tramsa hur mycket som helt och ändå kan han växla fint från olika momentt med stadga eller fart. Jag gillar det! Men jag gillar jammas stil oxå, bara ovant=)

På eftermiddagen åkte vi till klubben, vi hade hur kul som helt och jag tror att båda hundarna gjorde sitt livs bästa pass. Grymma var de. Fina kedjor och glad attityd. Jamma var mer vild än tam. Och vägzy gjorde så fina framåtsändanden så jag blev galet glad. I hela kroppen.(blev tvungen att filma, och sedan skickade jag filmen till två hundfreaks. Det var löjligt men plötsligt händer det som man säger) Även River var med och levererade! Härligt avslut på helgen!

 



Av Malin Fahlén - 5 februari 2013 21:49

Ja vilken fin hall de har byggt i Väsby. I lördags gjorde vi vårt första besök i hallen. Lite spontant efter att vi förstog att det inte skulle gå att träna på klubben pga halkan. så skötn med bra underlag och man slipper minusgrader och blåst. Jätteskönt. Kunde träna på saker som legat i vila pga av väder, halka och kallt. Som hopp, metall och tung.


Båda hundarna skötte sig fint. Jamma tyckte tydligen det var lajbans där. Hon hade fin attityd och var nästan lite flåsig/hetsig det var kul tycker jag. Hon brukar annars vara den likgiltiga. Allt går bra inget att hetsa upp sig över tycker hon. Hon gjorde många fina saker som jag är jättenöjd med. tex en fin kedja av klass 1. Bra uthopp. Fint fotgående och bra apportövningar. Vegas var också duktig, han gjorde uthopp på fullhöjd, fint kryp och springdelen på framåtsändandet som gick bra. Han gjorde även snabba inkallningar med bra ställande och snabba släta inkallningar. Bra tungapport med galopp både ut och in, kanske lite snett sättande om man ska vara petig. Inte så bra metall, inte kört på hela vintern. Där galoppen in uteblev. Men bättre gripande än förr. Har en liten tanke om detta som ska bli kul att testa. Måste ju få till en fin metallapport. Kul pass med tre andra brudar. Maria och halvbrorsan cash. Izabelle och Diva och sist men inte minst Rebecca och lilla söööta Runa.


På söndagen var det dags för öppenträning under två timmar i hallen. Jättebra träning blev det. Jamma gjorde en superfin tävlingsmässig plats och tandvisning. där hon låg fint och satt blickstilla när domaren såg på tänderna. Hon gick bra och engagerat fritt följ. Jag måste bara tänka på hur jag sätter fötterna och öva mer på halter. Fina kedjor av flera moment, där vi under transporten förberedde för nästa moment men inte fjantade oss. Hon var på och var en liten pärla. Hon verkar gilla den där hallen.  Man fick även hjälp med kommendering som gick bra tycker jag. Visst finns det att jobba på men en bit på väg.Tävla där kanske vore något?

Den där vägzy fick börja med ett kryp, där han var för på. Fin attityd men något höga armbågar. Kanske inte ska börja med krypet nästa gång. Uthopp på fullhöjd där fockus är att fortsätta springa till sitt kommando kommer. Inte välja avstånd själv. Bra tungapport med fart och fin ingång. Sämre metall, men bättre gripande och han kunde väl tänka sig att galoppera. Supersnabb inkallning med bra läggande (som jag aldrig tränar men borde) Jättebra framåtsändande ut delen. Trots lite trång så sprang han fint på alla skick. Laborerade lite med target och utlagd godis och inget alla blev fina. Sen avslutade han med sitt i grupp och lydnadselit platsliggning. Inga problem. Han låg med båda bakbenen utsträckta på någotvis och vekrar haft det sååå skönt. Satte sig fint på mitt kommando och la sig bra på mitt kommando. Även lite fjärrträning fick han där jag tycker han tänker rätt med viktplacering. Svårt med mig på avstånd men med en planka under sig gick det lättare att fokusera på rätt sak. Bakben låsta. Inte för jag vet vad jag ska ha det till men kul ändå. Duktiga hundar och jätterolig träning blev det. Vi hoppas på fler öppnaträninga för det var super. Izabelle och jessica var kvällens sällskap. Mer sådant

Presentation


Malin Fahlén
Vegas - Lok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Kategorier

Sugarwind's

Vegas valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards