True Friend

Alla inlägg under november 2011

Av Malin Fahlén - 28 november 2011 21:31


Hela helgen har spenderats i Enköping som vanligt. Föreläsning för Maria Hagström på lördagen med en Jamma som skötte sig utmärkt, nyfiken, glad, men kunde ändå slappna av i den nya miljön. Ju mer tid jag spenderar med henne desto fler egenskaper som jag verkligen gillar visar hon upp, synd att dygnet inte har några fler timmar just nu bara. Vegas måste stå i centrum just nu. All tid går till hans elitlydnadsträning. Vi får se om en tävlingsstart är möjligt. Vi har problem med vittring och ibland har vi oxå problem med en felaktig aktivitetsnivå. Men vi tränar som sagt på och mycket kan vi lösa bara genom bättre uppvärming. Men mycket kvarstår oxå.


Fokus på kedjor vilket jag tycker funkar bra, eventuellt kan jag se en aktivitetshöjning i takt med utebliven belöning. Inte helt önskvärt. Kedjor är roligt, eliten är roligt. Mycket av det som Maria pratade om i lördags vill jag utveckla just nu. Störningsträning/överträning varför sluta träna, förbättra ett moment för att det är tävlingsklart. Men detta är något som får vänta lite, ska verkligen utveckla detta till nästa år. Men hur kul som helt att man kan göra sååå mycket mer. Hela hennes tänk är super tycker jag. Så mycket vi ändå gör och vet att man ska/bör göra men ändå ibland glömmer man. Tänkvärt och super med en påminnelse om vad som är viktigt. katten Jansson kanske kan få sig en fin fin utbildning inom hundsport om nu hennes matte bara tänker.


Jamma fick träffa fåren i söndags, första passet gick hon bra, hon var lagom. lagom intresserad, lagom snabb, lagom modig. Till pass 2 slutade hon vara lagom och blev gaaalen, hon sprängde flocken och samlade dem igen i ett vansinnigt tempo, runt runt runt sprang hon i en snitthastighet på 100 km/h. Modig som få och snabb som en vessla. Utan stoppkomando eller någon inkallningssignal som funkar... Maja fick tillslut takla henne för att få stopp på hennes stordåd. Så ja nästa gång är det lina på som gäller. Förresten idag blir hon 16 veckor och har bott hos mig lika länge som hos Sanna. Vilken fin fin liten hund hon är, bästaste lilla svart. Hon måste vara den absolut sötaste valp jag någonsinn haft/sett. Hon har verkligen DET! och det är det fler än jag som kan intyga=)


Idag snabb pass på klubben, två kedjor gjorde vi som på det stora hela fungerade bra. Lite väl mycket fokus på belöning i sista kedjan, så den fick vi bygga på lite. Två tävlingsmässiga vittringar, där den ena var kaos. ut och hugg den sista pinnen. Den andra lite mer eftertanke, tänkte hugga den sista pinnen, ändra sig, lite jobbigt blev det men nosade igen på de andra och fann rätt. På eget behåg. Duktig men inte bra nog. Skulle behöva laborera med vittringen i kedjor i veckan, men vill ej ha en massa skräp.

Måste även vara mer noggran att lägga in fjärren i kedjor. Den kan vara så superfin men kan oxå vara rätt dålig. Ojämt moment som behöver stärkas upp. Varför måste man jobba, det är ju ett heltidsjobb att träna hund på högnivå. Och så detta mörker som inte gör det lättare. Tack gode gud för bra upplysta klubbar.

Av Malin Fahlén - 23 november 2011 21:24

Vi har fått till riktigt bra pass på sistonde med hjälp av planering och bra träningskompisar eller bästa träningskompisarna. Vi har nog kommit på ett träningssätt för vittringen. Både jag och Vegas på nära håll, annan som lägger ut pinnarna på rad. Funkar hitills väldigt fint. Ska bli spännande att utveckla detta och se vad det ger. Annars har vi fått till bra pass där vi tränat extra på fritt följ och på dumrutan såklart varvat med vittring. Men det tar mycket tid. Sist tror jag vi tränade i nästan två timmar och då körde vi bara Vegas. Såklart med pauser osv men ändå. Det kostar att ligga på topp...


I helgen som var, var vi på en liten valpträff, hela fem sockerungar från kull 3 kom. Även lite andra sockerhundar kom på besök. Vi körde sök. Vegas fick springa som en galning i skogen och det passade honom bra. Lilla Jamma fick pröva på att vinda lite. jag tycker att det såg fint ut. På söndagen var vi på fotkurs för Sofia Edling. Vegas och jag fick lite tips och ider. Jamma fick komma ut och pröva på livet som kurshund. Inte jätteimpad var hon, men sen tog hon sig och tyckte att livet var nog rätt kul ändå. Hon kunde focusera fint trots stor störning. Fint fokus på mig.


Idag två hårda spår för lilla tjejen. Hon börjar fatta fint nu. Nosen i marken och frammåt går det. Lite tapp, men återgår snabbt till jobbet. Mer spår för lillan. Annars balanserar vi mycket på stenar och stockar just nu. Men även lite annats smått och gott. Jag gillar henne mer och mer för varjedag. Hon växer!!!

Av Malin Fahlén - 16 november 2011 21:58

ja från bästa träningspasset till sämsta har vi nog gått på en vecka. Herregud så fort man börjar tänka tävling så går allt åt skogen. Nu får vi tänka om och tänka rätt. Kanske vi lyckas ändå. Ibland blir jag dessutom så trött på mig själv. Bara för att man ska träna en viss sak behövs det ändå en plan. Och gärna då en bra plan som man dessutom håller sig till... Inte bara träna för att träna typ. Nu ska jag göra en ny plan helt enkelt. En sak har jag i varjefall märkt det är ingen bra ide att ta vegas sirekt från bilen och träna lydnad med honom. Han behöver ladda ur lite först. Vittringen har vi stora problem med. Det är osäker hund och hugg i första bästa pinne, plock för att sedan koppla på nosen och ta den rätta. så svårt att komma till rätta med. Nu tillbka till ruta ett typ. Så visst finns det att jobba på.


Den där lilla tjejen har börjat imponera! Kul!!!

Av Malin Fahlén - 9 november 2011 21:19

Denna vecka har vi som läxa från Maja att köra igenom hela eliten (lydnad) varjedag. Vi har hitills gjort läxan. I måndags var jag själv. Igår sällskap av Izabelle på SoSu. Och idag sällskap av Maja på Bro-Håbo. Och plötsligt händer det. Idag gick han så bra, visst har vi en hel del kvar att jobba på men vi hade fint flyt idag och inga stora missar. Lite ljud på sina ställen, men han var rätt uppladdad och taggad. Men vilken känsla när det bara flyter på. Just idag känner jag att jag vill tävla i år. Men ja mycket kan ändras till imorgon. Extra glad är jag över fjärren som han brukar vara liite kass på nu gjorde med fin attityd och tryck. Vårt fritt följ som har varit rätt så katastrof har oxå börjat tagit sig. Mycket kvar att jobba på men attityden och positionen känns fin just nu. Wiiie idag var vi verkligen så grymma!! Vi hade rockat om det hade varit tävling idag!!!=) Eller? Längtar till nästa pass!!

Av Malin Fahlén - 3 november 2011 21:57

Ja det är dem jag har hemma och går ut med fyrtio ggr per dag. Den ena mer vansinning än den andra. Det ska hängas i varandras koppel, det ska springsjukas och det ska bli panik för att det kommer en luftballong. Ja vad ska man säga... Är man helt klok i huvudet som har tre hundar?


Den där lilla katten Jansson har verkligen tagit sig de senaste dagarna. Hon får vansinninga utbrott titt som tätt. Idag hade hon gjort sitt första bus, tuggat sönder mina knoppar till min tv-bänk. Hon kunde igår kampa på en offentlig plats. kampa med en främling och blir mer och mer rolig att ha att göra med. Idag blev jag till och med liiiiite irriterad när det bara var bus och lek. Vi har börjat liiite smått att träna på några olika saker, så som sitt och ligg, backa, nose, apportering, sitt i position, vara stilla, vara aktiv mm. änn så länge är allt bara på lek och hon kan inget kommando. Ibland när jag tänker på huuuur mycket jag måste lära henne så blir jag liiiite matt. men sen så tittat hon på mig med sin otroliga blick och då smälter jag. DET ska bli du och jag mot världen katten Jansson!! Du ska få se!!!


Den där Vägzy då, han är mer vild än tam nu för tiden. och han tar varjetillfälle i akt att visa det. Oj hoppsan någon sa visst hej, det var säkert till mig bäst att sticka dit och gärna hoppa på personen i fråga. Oj hoppsan jag måååste bara kolla här borta och det gööör jag genom att springa i 360 km i timme. men hey är man vansinning så är man.. Självklart ska man köööra! Han får till sin stooora glädje allt som oftast träna. Och då men fokus på elitlydnad. Det går väl sådär... varken frammåt eller bakåt. Stampar mest på samma fläck... Mycket fint men oxå mycket ofint.... Undra om det blir en start i år.? Vi har just nu inte riktigt några vardags träningskompisar, och i elitklass är det svårt att träna själv. När det inte är för mörkt vill säga. Annars roar han sig själv, Jammas öron är ständigt blöta och hans halskrage är ständigt full av dreggel eller av en liten jamma som hänger där. I skogen tar han alltid som vana att springa sitt snabbaste, Bästa vilda och vackraste vägzy! vad skulle vi göra utan dig..?


Klippan i flocken då, jo han är cool så länge det inte kommer en luftballong som vill attackera honom. Eller en golden som han hatar utan dess like.... Annars tar han livet med ro, jaha du matte det hänger visst något här i min hals eller i mitt koppel (en viss Jamma Jansson) men jag ska gå och nosa och kissa nu så att ja den kan väl hänga där. Tycks han säga. På natten kryper han nära nära och vill mysa! Fina fina du buffen! Tur att det inte är dig jag ser hänga i stora ungdomsgäng sent på nätterna...En god kamrat är vad du är!!

       

Presentation


Malin Fahlén
Vegas - Lok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Kategorier

Sugarwind's

Vegas valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards