True Friend

Alla inlägg den 24 november 2014

Av Malin Fahlén - 24 november 2014 18:59

Vegas har blivit en sökhund nu igen. Av lite oklar anledning har vi börjat med sök igen. Det är både kul och frustrerande, oftast går ju inget pass riktigt som man tänkt och man är alltid efterklok. Vegas är en hund som gärna vill springa, men han brukar ändå ha nosen på. Bara det att systemet blir lidande. Så nu har vi fokus på raka slag och station två samt markeringar. Får vi se till våren om vi ska ge söktävlingarna en ny chans.


I helgen har vi kört två pass. Ett i Enköping på en bruksdags för aussies som Maja fixat. Vissa slag blev väldigt fina och vissa blev bra efter omskick eller hjälp. Jag gillar dock att han börjar tänka i något typ av system/slag. att han faktiskt går ut fint och slår fram i de flesta skicken och kommer in till mig igen och inte drar fram i hela rutan. På lördagen blandade vi station ett och station två i en för oss ny ruta. I det passet tyckte jag att han slarvade lite med att gå ut på djupet vi kör på 60 meter. Så till söndagens pass ville jag ha fokus på station ett alltså träff rakt ut. På söndagen körde vi med två av Loks syskon och en till stjernborgare samt Jessica och Quick. Jag blev nöjd med mitt upplägg, dock blev det lite stessigt då det började mörkna. Men under söndagen fick vi dels en utmanande ruta med mycket kuperad terräng men även chans att träna på helt dold figge i låda. och så hade vi med oss ett barn tält. Vegas markerade fint på de två helt dolda figgarna och gick jättefint och rakt på vänstersidan. På högersidan hade han svårare men han löste det, på ett slag fick vi ta till ljud för att han skulle kunna lokalisera figgen. Igår fick han även skälla till jag kom. Och det funkade fint! Efter åt hade jag önskat att jag gett hjälp på högersidan innan jag skickade honom, då hade han fått lyckas direkt men nu fick han å andra sidan kanske lära sig något. Vem vet?!


Utöver själva söket så labbar vi lite med uppvärmning, vad funkar och vad funkar inte. På lördagen hade han en lång uppvärmning dels var han med och vallade rutan och sedan körde han som hund 2 så undertiden som ettan körde så fortsatte vi att värma upp. Dels med att springa i framslag, markeringsträna på mig men sedan innan vi skulle in fick han köra mer fokus för att samla ihop sig. Jag försöker oxå träna på hur jag ska föra mig på stigen, att inte stressa utan ta tid på mig. Det känns bra.


Lok har fått träna nosework och lydnad samt spåra. Vissa lydnadspass känns så bra. Han börjar få en del kunskap. Roligt är oxå att han har bra fokus i lydnaden även om han är rätt så reaktiv på det mesta i övrigt. Spåra går oxå bra när han koncentrerar sig och inte tycker att galopp är en bra gångart att spåra i. Men en sak är då säker att jag är så himla nöjd med min lilla kille. Han är både gullig och rolig och ett riktigt charmtroll. Våran lillkille!

Presentation


Malin Fahlén
Vegas - Lok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Kategorier

Sugarwind's

Vegas valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards