True Friend

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2014

Skogsbospelen och nära skjuter ingen hare

Av Malin Fahlén - 4 oktober 2014 12:38

 Förra helgen var vi iväg på ett ävetyr. Vi hade blivit inbjuden till Skogsbospelen 2014 som Robin och Emma arrangerrade på sitt landställe i skogsbo/Garpenberg. Jag och en klubbkompis från VBK var i samma lag. De tre andra ekipagen som var med håller på med räddningsträning och ska om några veckor åka och tävla räddning i en lagtävling i skara. Det här var alltså uppvärmningen. Första uppdraget var att hitta till platsen som vi fick en bild på. Man kunde "köpa" ledtrådar för kopparmynt som man fick samla ihop. Så janne fick börja hugga ved medan jag och Vegas letade ledtrådar i den uppmärkta rutan bakom vedbon. Dock var inte vegas till någon hjälp då ledtrådarna var gjorda i små papperslappar. Vi lösteuppdraget med hjälp av wikipedia. och åkte till den platsen. Så här förflöt sedan dagen med mängder av uppdrag av olika karraktär, bland annat spåra efter tjuvar på ett grus/gruvunderlag och samla in det som de tappat, kopparmynt i små påsar. Vi fick även gå in i en gruva och leta efter silver. Så häftigt var det och både Lok och Vegas tyckte det var väldigt spännande. På kvällen var det prisutdelning och janne och jag vann! WIEE!! Vi visste att vi låg bra till då vi samlat mycket mynt men man vet ju inte, ibland är det ju inte det enda viktiga i en tävling. kanske?! Vi fick en superfin pokal som bevis och även äran att arrangera nästa års spel. och vin och toppenbra reflexvästar till hundarna, samt en jättegod middag. Tack snälla ni för att vi fick delta! Det var super!

   



På söndagen var det sedan tidig uppstigning och avfärd till Gävle/skutskärs årliga dubblerade tävling. Det är alltid så trevlig i både skutskär och gävle och fina spårmarker. Detta år var inget undantag! Vegas och jag började toppen med fullt på både spår och upptag. Sedan åkte vi till skutskär för lydnad och upplet.

helgen innan var vi i borlänge och tävlade och där gick det inte så bra vare sig på spår eller uppletande så jag valde att bara köra jättekort lydnadn och belöna upp inför framtiden. I veckan har vi dessutom tränat väldigt bra på våra svagheter så det kändes pepp inför söndagens lydnad.

Det hela började kanon med ett fritt följ där känslan var super och både vegas och jag gick på bra.

Betyg

fritt följ 9 och 9,5

Inkallningen sedan blev väldigt knasig, han hörde inte när jag ropade det blåste så jag fick ropa tre ggr innen han kom, men sedan gjorde han momentet fint

betyg 0 och 0

framåtsändandet var fint något långt på ena sidan och lite mer tempo in till mig, annars väldigt nöjd

Betyg 8 och 9

krypet sedan vår akilleshäl, här la han sig ner fint men precis när jag skulle börja gå blev han osäker/missförstog så då hukade han sig upp, men sedan kröp han fint. Men lite osäkert

Betyg 5 och 0

skallet var jättefint och han skällde på bra trots TLs komandon, dock precis när hon sa sluta på sista ljudet så började han skaka på huvudet, jag tror hans öra slog i min väst så då tystnade han innan mitt komando. men annars väldigt bra.

Betyg 9 och 9

Metallapport var fin fart ut och in, dock ljud på gripandet men det hörde kanske inte domarna?

Betyg 10 ch 10

Tungen lika så bra fart in och ut, litet ljud

betyg 10 och 10

hoppet var han taggad på och gjorde sina ljudliga utandningar på, dock tyckte domarna att han hade snuddat hindret

Betyg 8 och 8

stegen var för en gång skull väldigt fin

betyg 10 och 10

Han var så fin genom hela programet och var pepp och på, precis som han kan! Det var jag väldigt glad för. Dock kändes det ju efteråt som fan! varför måste det alltid vara något som strular och inkallningen som han gör hyffsat annars. och han kan ju krypa. Sådet drog ner det hela ganska hårt, men var bara att ladda om och gå till uppletandet. Som vi aldrig har haft mer än tre saker i. Deras ruta är på äng och jag har svårt att få något bra flyt där. Det blåste ganska mycket så det kändes ju hoppfullt. Han jobbade jättefint hela tiden med hög fart och glädje, och vi hittade snabbt tre saker. Vi var nu på den högra sidan och här började han springa väldigt mycket utanför rutan så jag fick kalla tillbaka honom, men jag var väldigt nöjd med hur han letadef int även på invägen. Annars är han väldigt bra på att springa på djupet:) Skickade ut honom igen och nu fick han träff precis i högra hörnet. Vi fick betyg 10 och 10!! Pust det var så jäkla skönt!

Dagens high five var helt klart

Fullt på spåret

fullt på uppletandet

känslan på lydaden

fria följet

framåtsändandet

metallen


high low

inkallningen, mitt fel som har så dåliga komandon. har nu bytt så jag kan ropa högt och tydligt

krypet, att han blir så osäker och jag med. dålig dålig känsla

känslan efter, att vara besviken trots så mycket fint


dagen slutade med vinst och cert på 565 poäng och 70 poäng bort på bara två moment på lydnaden. Herrejävlar vad bra det hade kunnat bli om inte om fanns!

 
 
Åsah

Åsah

4 oktober 2014 21:43

Meh! Du har ju så höga krav! Haha prova ha rusa att tävla med i nåra år så sänks dom en aning ;) nämen, man måste ju va bra tränare också.. Är ju inte rusas fel....
Låter ju som så mycket bra grejer på tävlingen. Så grymt att få 10-10 på uppletande..många betyg jag bara kan drömma om...

Skogsbospelen ni var på verkar ju hur kul som helst!!

http://asahmedhundar.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Fahlén - 25 december 2015 17:42

Vi hade tydligen inga mål för 2015 konstigt nog. Men vi utvärderar väl året ändå. Lok har tävlar lydnad två ggr. En gång i klass ett och en gång i klass två. Båda gångerna med klassvinst och första pris. Han är en skitkul lydnadshund så lite sugn...

Av Malin Fahlén - 29 september 2015 12:54

Är i full gång och både Lok och Vegas har tävlat! Lok kom äntligen med på ett lägrespår och syrran Linna var oxå med. Lok spårade bra men strulade lite med slutet, gick över det och spårade vidare. Så vi krånglade lite där. Men vände tillbaka och h...

Av Malin Fahlén - 7 september 2015 23:10


han kan nästan allt! Till och med ta cert på sin första elitsökstävling!! Wihoo idag är jag så glad! Jag tycker vi var så duktiga där i skogen. Vegas sprang sitt bästa i skogen och jag skötte mig på stigen. Jag var ganska nervös innan, men så när vi ...

Av Malin Fahlén - 27 maj 2015 20:17

  Våren är alltid en så rolig och hektisk tid. Mina hundar var inte anmälda till några tävlingar innan Maj, men i Maj har de haft två tävlingar var i fyra olika grenar, superkul har vi haft!   Risk för världens längsta blogg   Lok inledde m...

Av Malin Fahlén - 22 februari 2015 20:00

de senaste två sökpassen har gått så bra! Vegas har utvecklas massor, det är jättekul! Nu känns det som att han tänker rakt ut 60 meter och sedan om han inte får träff slår han fram. Nu måste vi bara öka på med fler tomslag och fler station två och l...

Presentation


Malin Fahlén
Vegas - Lok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Kategorier

Sugarwind's

Vegas valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards