True Friend

Alla inlägg den 7 september 2014

Av Malin Fahlén - 7 september 2014 23:52

I helgen har vi varit på aussie mästerskapen i håverud. Soligt väder. Trevligt boende. Härliga tävlingsdagar och många trevliga aussienänniskor.

Lok som ännu är ung och inte mogen för någon tävling fick pröva på rallylydnadstävling. Vi hade inte övat på någon bana innan utan bara tränat lite på vissa skyltar. Han skötte sig fint med bra fokus och samarbete. En gång nosade han på en skylt men sedan var han med igen. Vi fick 94 poäng och en godkänd runda. Jag råkade göra fel på en skylt så det blev tre poängsavdrag. Nu kommer inte rally vara något som vi kommer syssla med men bra för en vilde att pröva på lite tävling.

Vegas skulle tävla elitspår. Inleddes med lydnad. Fria följet var jättedåligt. Han ville nog gå hem. Men vi kämpade på och jag tyckte han kom igen mot slutet. Men långt ifrån den fina känslan vi brukar ha. Inkallning ok. Har inte tränat det så mycket pga av skadan. Framåtsändande var ok. Han slog inte av som han brukade och ingångarna var dåliga. Krypet nollade vi då han la sig långt ifrån mig och sedan var vobblig. Tillslut reste han sig så pass att det blev en nolla. Jag får ta på mig detta få jag för en vecka sedan förstörde vårt helt okejiga kryp. Skallet var så bra! Lite studs på första men skällde ända tills JAG sa tyst var tyst och fin och skällde sedan toppen igen! Nöjd! Apporterna var ok lite ljud på metallen. Tungen var bra. Hoppet fullpott. Stegen lite tveksam ner. En berg och dalbanelydnad det har man inte råd med. Speciellt inte att nolla ett 40 poängsmoment. Känslan var rätt dålig efter. Mest för att vegas kändes ledsen på fria följet och blev osäker på krypet. Dumt och en svår känsla att bli av med.

Uppletandet i en svårt ruta där man inte såg hunden eller bakkant. Vegas jobbade som vanligt bra på djupet och tog in tre saker. Sedan var det svårt med det fjärde han blev även lite osäker när han inte såg vart på linjen jag flyttade mig. En träningssak.

Idag var det spår och han kändes laddad på påsläppet. Gick ut fint. Fann spåret kollade av till vänster men valde bestämt höger. Jag höll emot i linan men han stretade bestämt på. Var säker på att detta var rätt håll men icke! Bakspår. Han blev lite förvånad när jag vände honom men sedan tuffade han på. Alla pinnar in i ett roligt och varierande spår! Jättenöjd med hans spårarbete mindre nöjd med bakspår! Alla pinnar är dock värt att fira bara det! Vi slutade sjua med 520 poäng och certpoäng. Nolla på krypet. Bakspår. Tre föremål. Det finns att förbättra helt klart!

Tack till arrangörerna och alla ni som varit funktionärer. Ni gör ett hästjobb!

Vegas och jag tackar för peppen och applåderna under lydnaden. Det behövdes! Och det hjälpte oss båda! Nu får vi analysera och göra om göra rätt!

Presentation


Malin Fahlén
Vegas - Lok

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Kategorier

Sugarwind's

Vegas valpar

Länkar

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards