True Friend

Alla inlägg den 14 januari 2014

Av Malin Fahlén - 14 januari 2014 22:17

Vi lägger mycket tid på miljöträning just nu med lilla Loket. Vi har tränat på olika underlag och i mer olika miljöer, så som tunnelbana, centrum, grisgård. Han har åkt skottskärra, gått på plåt och ostabilt underlag, klängt och klättrat. Han är cool och nyfiken i nya miljöer. Undersöker glatt allting. På bondgården fick han göra två små miljösök, i det ena rummet gömde jag mig. Han fick se mig gå iväg in i rummet och sedan släpptes han in. Han fick dock lite panik när jag var borta och sprang mest runt och pep och fattade inget, Maja fick hjälpa honom lite och gå närmare mig. Sedan när han hittade mig blev han så superglad att han flög upp i min famn. I ett annat rum gick Maja och gömde sig, då var han lite coolare men fattade inte riktigt men han gick runt där inne lite och stötte på Maja då blev han jätteglad. Annars leker vi och busar mest. Jag gillar min lilla valp. Idag blev han 13 veckor och väger 10,2kg

   


De stora hundarna får stå tillbaka lite grann för Lok kan inte gå lika långt som dem och jag vill heller inte lämna honom själv. Han är trygg i bilen men nu är det för kallt där. Men vi har spårat och gått på promenader när vi haft hundvakt och tränat lite lydnad. Vegas fick ett 1km spår av Mikaela i lördags ett serpentinspår som var roligt och bra träning för en ivrig kille som helt vill springa. Han var superduktig och spårade jättefint. Jag gick dock vilse när jag la ut Things spår. Så ikaela fick tillslut sela på Thing och ge sig ut för att finna mig. Då hade jag gått 2,3 km. Men duktiga Thing fanns mig och sedan kunde vi med Link och Majas hjälp hitta tillbaka till bilen. Jamma har fått springa lite rapport och vallat. Det går bra och hon är duktig och verkar gilla sina uppdrag.


I söndags var vi i ridhuset och jessica och jag hade bestämt oss för att filma. Måste ju helt klart bli bättre på detta. Fick till ett pass med dåligt kryp och het hund som mest var överallt. Gjorde om och gjorde rätt. Lugnare attityd, bättre belöningsplacering och noga tala om när det blev fel respektive rätt gjorde att vi på nästa pass kunde filma ett betydligt bättre kryp som jag var riktigt nöjd med. En period har jag varit opepp på lydnad men nu börjar det släppa och vi har flera olika tankar och sätt att testa.

 


I fredags var vi även på Redog med Vegas han har dragit med en envis skada i handleden. Sista vi var på redog var han dock smärtfri men då hade han varit i koppelvila och fått en intensiv rehab period av simning och laser och vi satte igång honom mer. Nu gjorde Stefan en grundlig undersökning igen, han såg inget i rörelse varken skritt eller trav. Han klämde och kände och när han klämde ihop handleden mot benet så var smärtan dock tillbaka, han reagerade inte lika starkt som när vi upptäckte det. Men han fortsatte att känna på honom och han kunde inte känna något mer, torr och fin led, ingen smärta i sidled utan bara just i extrem flextion med tryck. så han blev friskförklarade. och kan återgå till ett normalt aktivt liv. Förmodligen har ligamenten blivit lite korta eller vad han sa när de läkt ihop. inget han kommer märka eftersom att det bara är i extrema situvationer det märkt. Hna ska dock fortsätta simma och bygga muskler runt om. Ska kolla upp honom innan tävlingssäsong också så att vi ser hur mer träning påverkat honom. Känns ju både bra och dåligt! Men får vara noga med uppvärmning och nedvarvning och simma och inte låta honom ruscha i onödan liksom.


Jag älskar denna bilden på Jamma. Den speglar henne så bra:)

   

 

Presentation


Malin Fahlén
Vegas - Lok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Kategorier

Sugarwind's

Vegas valpar

Länkar

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards