True Friend

Alla inlägg den 6 januari 2014

Av Malin Fahlén - 6 januari 2014 00:23

2014 hoppas jag ska bli ett kanon år. Jag har många funderingar om hur bara?


Med en ny liten flock medlem finns det mycket att träna på, många tankar om hur och vad som är viktigt med denna individ och lite tankar att så gjorde jag förut och det blev bra men även nej det misstaget ska jag inte göra igen osv. Men alla hundar är ju individer och således olika varandra på gott och ont. Den här nya lilla killen är INTE Vegas och han är INTE Jamma utan han är LOK. ett tufft litet tåg som ska lära sig mycket i livet. Jag både älskar och inte älskar valpar. Det är så roligt att se hur de kastar sig ut i livet. Hjälp vad läskig, oj wow vad häftigt osv. De reagerar och de gör det starkt med mycket reaktioner både positiva och negativa. Självklart vill man ju mest ge dem positiva upplevelser så att de växer och blir trygga, men även att de ska kunna avreagera och gå vidare om de råkar ut för något läskigt. Det är spännande att forma en ny individ och samtidigt läskigt när man tänker på allt man "måste" lära dem.

Med Lok är det mycket fokus på miljöträning, att helt enkelt uppleva olika miljöer och skapa positiva bilder av dem.

Vi tränar också mycket på att leka med olika föremål och på olika platser. Vi kampleker, vi leker jaktlekar vi kastar och hämtar. Han är väldigt duktig med att komma tillbaka med sakerna som han vinner för mer lek. Vi har även börjat så smått med lite enklare övningar så som nosedutt i handen och klossen. Han är glad och svarar fint på belöningar. 


Med de stora hundarna velar jag hit och dit. Vad är viktigt? Hur ska vi nå framåt? Vad ska vi träna och hur ofta? Med Vegas känns det som att vi står still lite och trampar, jag vet om de svaga bitarna men hur ska jag hitta nycklar för att utveckla dem? Inte så mycket ny inlärning utan massa fokus på bra delar och de mindre bra bitarna. Vilka är mina kriterier i momentet som helhet, och i delarna, skiljer dem sig? Men det viktigaste HUR når vi dem, HUR utvecklar vi och förbättrar, HUR behåller vi utan att nöta.

Jag ska göra upp tydliga kriterier för alla moment, se vad som behöver förbättras och vilken väg som når dit. Ta hjälp! Både av träningskompisar men oxå av instruktörer. Filma mycket. Utvärdera. Inte bara träna för att, utan träna för att utvecklas!


2014 ska bli ett utvecklande år. Vi ska satsa och vi ska vinna!

Presentation


Malin Fahlén
Vegas - Lok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Kategorier

Sugarwind's

Vegas valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards