True Friend

Alla inlägg den 5 november 2013

Av Malin Fahlén - 5 november 2013 21:02

I oktober har vi ägnat oss åt sök. Jag anmälde till en högre tävling lite på skoj. Han är ju ett stort intresse av att springa och av att hitta figgar, så jag tänkte vi kör.

Veckan innan tävlingen var vi på redog för en check. Han var fint och bra musklad, men han ömmade i högra karpus. Vid belastning. Vi hade innan kört ett pass vallning. Stefan tänkte att han kanske var överansträngd eller trampat snett. Vi skulle vila en vecka och tillbaka. Så uppladdningen inför tävlingen blev lugn. Han bodde en vecka hos Maja för jamma löper. Hon tränade ett pass med system och sedan markeringar.

Jag var enda hunden i högre och fick därför börja. Banan var rolig och fin. Skickar till vänster och han går ut på djupet skår bakåt och in. Helt ok tyckte jag då vi fick med hörnet. Skickar höger och han går ut bra, men slår fram innan hörnet och jag går inte så långt på stigen. Skickar ut till vänster igen och han går ut djup, men slår även fram och får träff på en figge. En figge som ligger helt dold i en låda. Ivrig som han var börjar han skälla på vittringen (antar jag) men blir lite osäker och springer runt lådan, så då avbryter han sin markering och vi blir stående en stund ute i rutan. Men sedan hoppar han upp på lådan och markera bra tills vi kommer fram. Går tillbaka till stigen och skickar ut på höger sidan, han går nu ut fint och får med sig hörnet. Ut till vänster där han nu går ett grunt slag eftersom att han sök på djupet redan. Ut till höger och han drar ut på djupet och framåt. Och är borta länge, sedan börjar han skälla och har hittat en figge som ligger inne i en tät grandunge. Sedan ut till vänster inte pdjupet men ett framslag han har fortfarande varit ute där på djupet. Ut åt höger ett ganska smalt slag. och till sist ut till vänster, drar ut på djupet och fram. Hittar figge och markerar bra. Sedan var tävlingen slut. Vi fick betyg 7 av båda domarna, detyckte att han markerade dålig och inte gick på djupet. jag höll inte riktigt med. jo han markerade dåligt på den dolda, men han hade varit på djupet, om de hade sagt att han inte sökte i system hade jag kunnat hållt med. Så vi bröt där, ingen chans till uppflytt och ville spara lite på honom.


Jag är nöjd och vet att vi egentligen har tränat för lite, vi tar med oss att vi behöver öva mer på dolda figgar, markeringar. och att söka i system trots att du varit på djupet redan och hittat figge. Jag tar med mig att blir bättre på stigen, inte skicka så snabba slag och ta tid att styra upp. Det hinner man! Att även träna mer tävlingslikt med utlagda figgar. Roligt hade vi i varjefall. Och Vegas är en bra sökhund med mycket motor och driv.

Presentation


Malin Fahlén
Vegas - Lok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Kategorier

Sugarwind's

Vegas valpar

Länkar

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards