True Friend

Alla inlägg den 1 oktober 2013

Av Malin Fahlén - 1 oktober 2013 20:53


I söndags var det dax för spårtävling i Gävle. Vi in´ledde dagen med att bli försenade och fick köra som en biltjuv på småvägarna. Men efter ett telefonsamtal så var vi framme bara 1 minut efter utsatt tid. 10 ekipage var vi och jag var övertygad om att vi skulle börja med spåren. Så var dock inte fallet då det var en delad tävling så hälften av ekipage befanns sig i skutskär och där började de med spår.


Så först av allt var det platsliggning där vegas inte la ner hakan ordentligt, men han låg fint ändå. vet dock inte om han hade hakan i när jag var gömd..

sedan var det upplet. De hade ordnat det jättetrevligt med fika medan man väntade på sin tur. Själva rutan var fin dock lite kuperad och lite snårig. Vid höger hörnet såg jag att Vegas fick vind på ett föremål, jag tänkte egentligen skicka i vänster hörn. Men han for ut och tog upp första föremålet bara fem meter in. Mycket tugg hade han dock. han var hmm väldigt pigg. Resten av tiden spenderade han med att springa fort omkring i hela rutan. han plockade ett föremål till snabbt som jag trodde låg i vänster hörnet. (svårt att se) Jag rörde mig bort mot vänster hörnet och där fick han "problem" med ett ställe nära och sprang runt runt runt några stubbar. Det hela slutade med tre föremål in. Inte nöjd med det dock. jag måste bli bättre på att se vart han tar föremålen så att jag kan planera mina skick bättre.


sedan var det dax för lydnad. Sista tiden har vi inte tränat så mycket. Han kändes laddad. han gjorde ett fint fritt följ. Där jag dock var lite slarvig men han var glad och med. Lite lite pip i stegförflyttning.Några sneda halter dock men det får jag ta på mig. jag måste vara noggran med fötterna.

Inkallning han pep när jag lämnade honom men sedan sprang han på bra och gjorde fina stå och ligg. kan ha varit en någon sne ingång.

Framåtsänd bra för att vara ny plats och inte tränat på länge.Dock är det så svårt att få till ett bra framåtsändande då alla domare verkar tycka olika. Jag hade fått både något lång som kommentar och något kort... Skitsvårt! jag tänker träna så som jag vill ha det sedan får det duga. Dock är inkallningarna inte de bästa men nu var de ändå helt ok.

Krypet sjukt dåligt han både gnällde och var hög.På slutet nästan reste han sig så jag fick göra dk som ingen av domarna hörde? jag blir lite trött.. han kan ju? eller så kan han inte och jag måste tänka börja om... har gjort en plan som jag hoppas funkar.

skallet bra

metall dåligt med både skall på gripandet och tempot ut.

tungen bra förutom lite gnäll vid gripandet annars bra fart in och ut.

Hopp bra, sned ingång

stegen, perfekt


Efteråt kände jag mig besviken, dock var betygen fina och känslan bra men det är just dessa missar så som krypet, fart på metall osv. Det drar ner och där och då ville jag bara sluta med allt som har med hundträning att göra. Jag bara kände att "problemen" kändes så svåra att ta tag i och komma förbi. jag är meddlem på en liten klubb där folk inte är så aktiva. Mina träningskompisar förutom några få (tack till er alla) bor i Enköping. Så detta resulterar i att jag ofta tränar själv. Och bara i det missar man massor av viktig träning. Andra ögon på sig, bli kommenderad osv.

Men det mesta går ju att göra något åt. Delmeddlem på annan klubb exempel, jag har även lagt som förslag på en kommederingsdag i veckan på klubben. så kanske kan det ordna sig?


Väl dax för spår så var vi laddade, om vi hade fullt på både spår och upptag skulle vi i varjefall få med oss ett fint resultat inför SM kval. Jag var helt lung när jag skcikade på honom på spåret, han är så himla fin just nu och spårar som en GUD!! Självklart gjorde han det denna dag oxå och när han gick ut bara fem meter ut i rutan och där fann spåret så var det bara att hänga på. spåret gick till höger så efter en snabb koll åt vänster drog han bestämt åt höger. Väldigt glad att han tog spåret så bra även fast det låg i framkant. Sedan spårade han så bra. med bra fart och alla fina pinnar in. Ett roligt spår som gick i varierad terräng. Efteråt var jag så nöjd!! Tänk så jävla bra han är min hund. Han levererar  gång på gång med glädje. Han min första brukshund som jag har tränat är ändå så jävla bra. Tack för den här säsongen Vegas! Du och jag!! Vilket bra team vi ändå är. Sedan finns det högre mål att sträva efter och det är väl det som är det bästa! Man blir aldrig nöjd! och tur det annars hade man väl aldrig kommit vidare i sin träning. Inför nästa säsong hoppas jag att vi spränger den magiska 600 poängs gränsen som är ett av mina mål. Det finns mycket kvar att förbättra men även mycket fina saker att håll igång. Med en bra planering borde vi komma långt.

 

Presentation


Malin Fahlén
Vegas - Lok

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Kategorier

Sugarwind's

Vegas valpar

Länkar

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards