True Friend

Alla inlägg den 12 augusti 2013

Av Malin Fahlén - 12 augusti 2013 19:47

I söndags satte höstens säsong igång om man nu kan kalla augusti för höst.. det är ju fortfarande sommar.


Vi har haft semester i några härliga veckor och alla den där hundträningen som jag planerade blev helt enkelt inte av riktigt....Vi har istället njutit av varma dagar fulla av sol.


Förra helgen var vi med på guldtackan trots utebliven vallning för året. Det var kul men supervarmt. Vegas skötte sig mycket bra men vi hade problem med att få in fåren i fållan. och när vi väl fållade ut hade fåren fått nog och sprang hem. Jag sa fel håll åt vegas och han blev lite förvirrad så vi tappade flocken efter en annars fin runda. Det roligaste med guldtackan är ju att se alla fina aussies som vallar. Härlig helg!!


Så i söndags var det dax för elitspår i Avesta. Jag hade en hejarklack med mig med både Maja och Bella. Vi blev lottade att börja med lydnad och det kändes ok. Vi hann inte värma upp på plan som annars är önskvärt så gjorde vi en helt okej lydnad. Det vi haft problem med hade vi fortfarande problem med. (konstigt nog=) MEN han var glad och pepp. Och jag var oxå glad och pepp. Inledde med ett fint frittfölj med en laddad hund så det blev lite sneda halter och han sprang som en tok i språngmarschen. en bra inkallning där han sprang på fint och gjorde stoppen bra. liiite bättre tempo på sista sträckan önskas och sedan en sne? ingång.. Framåtsändandet började dåligt och blev värre.. han sprang ut snett och slog ej av på tempot förens vid gruppen. Hyffsad fart in till mig på inkallningen men därifrån gick han säkert en meter i från mig i så långsam takt att jag fick smyga fram. Trots det så sprang han ut fint på sträcka två och slog nu av fint innan gruppen. samma dåliga med inkallningen. Efteråt så belönade jag honom rätt häftigt med tillåtna medel. Alltså socialt och klappar. för att han skulle känna att han var en duktig kille. Blev då tillsagt av suraste bruksdomaren att jag belönade alldeles för mycket och måste lugna mig. TÖNT!!!! Resten av momenten flöt på fint. Tyckte både att skallet, han skällde även efter TLs kommando och krypet kändes bättre än på länge. Apporteringarna bra. Dåligt tempo in på metallen dock som vi jobbar på. Tungen bra och hoppet bra. Dock lite sned ingång. stegen var hetsig och blev slarvig. Men som helhet är jag nöjd. Med den lilla lilla träning vi gjort och jag har nu gjort en plan inför hösten som hitills känns bra.


Lång väntan innan det var dax för spåret. Fin ruta med ett omkullfalet träd i mitten. Vegas gick ut lungt till höger i rutan. Tog upp vad jag trodde var spåret och slog in mot vänster. Letade sig upp i vänstra hörnet men slog sedan tillbaka in i rutan, för att ta upp spåret igen åt vänster och ut i vänstra hörnet. Tl kommenderade tillbaka till rutan. jag gick ner till påsläpps punkten igen och skickade ut, vegas var tveksam och stannade flera ggr och tittade på mig som typ vad menar du? Tillbaka  till vänster hörnet och där gick tiden ut. Tydligen så gick spåret diagonalt uppifrån vänster hörnet ner till högra kanten. Så han var på bakspåret där uppe i vänster hörnet och snurrade. Vi har nog aldrig gjort sådana diagonala påsläpp så det var inte konstigt att vi inte löste det. Vi gick spåret sedan och det var lite vingligt i början innan vi kom igång. Men sedan gick det ok. Kändes som att Vegas blev väldigt trött dock ochutan gps kändes det som att vi var borta lääänge. Alltid tråkigt när man ej kommer ur rutan men nu vet jag vad vi behöver träna på i varjefall. 11 av 22 hade brytit på spåret på något sätt så vi var inte direkt ensamma om problem.


Nu väntar en höst full av både fysträning och bruksträning. Vi har tappat under sommaren så vi måste börja bygga upp igen. Spännande med en ny säsong och just nu är jag riktigt glad att vi inte klarade att kvala in till årets SM. Herregud vi har massor kvar att träna på. En plan är i varjefall gjord.

Presentation


Malin Fahlén
Vegas - Lok

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Kategorier

Sugarwind's

Vegas valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards