True Friend

Alla inlägg den 8 juni 2013

Av Malin Fahlén - 8 juni 2013 22:06

Vi inledde långhelgen med att åka och tävla i Fagersta i torsdags. Jag sov över i Enköping och bästa Maja följde med till tåävlingen trots att det blev uppstigning kl kvart i fem. Samling kl 7. De tog emot hela 30 ekipage. verkligen bra för oss tävlingssugna=) En fint arrangerad tävling som flöt på bra. Vi hade dessutom grymt väder så det var bara att njuta!!


Jag drog start nr 7 vilket kändes väldigt bra då det betydde att vi fick börja spåra.v i åkte ut till skogen och fick vänta där ca 40 minuter. Vegas och jag hann rasta och packa i ordning våra saker, lyssna på musik, bli nervösa. Bli onervösa och precis då kom domarna. Vi gick till rutan och jag selade på och gick fram till påsläppspunkten. Vegas kändes lugn och fokuserad. Han gick fint och i lagom tempo ut i bakkanten på rutan, nosade en gång åt höger men valde sedan bestämt vänster. Jag hängde på och höll andan när jag klev ur rutan. Rätt håll och jag blev så glad. Vi har haft lite problem med påsläppen i år. Jag kom inte ihåg vad jag säger/om jag säger något vid påsläppen. Vilket har resulterat i endel missförstånd och osäkerhet hos mig. Vi har även på träning och 1 tävling haft bakspår. och på träning har jag blivit arg och opedagogisk. så i veckan har vi bara gjort jätte enkla påsläpps övningar. Där han bara har kunnat valt rätt håll.


Tillbka till tävlingen. Han spårade så bra. Bra tempo. Vi hittade första pinnen ganska snabbt efter påsläpp vilket är bra för att vara vegas han kan missa om de ligger nära, alltid extra ivrig i början. kort efter det kom pinne nr två och sedan rullade det på. På ett ställe gick han på fel sidan om ett träd, vände och gick tillbaka för att plocka en pinne som låg på andra sidan. Herregud jag dog nästan lite..så himla bra och det hade han aldrig gjort förra året tex. Han plockade upp alla 7 pinnar själv och har så gjort på de senaste tre tävlingarna. träning ger verkligen färdigheter. GRYMT!! Nu började jag bli sugen på ett slut och när vi närmade oss grusvägen kändes allt toppen. Tills vegas med bestämt drag i linan gick över vägen... utan slut. Jag letade efter slutet men fick ju lov att följa med honom över till andra sidan. väl där följde han spåret en lång bit på den sidan. Sedan ut mot grusvägen igen och jag tänkte yes. Men nej över vägen igen och in i skogen på den rätta sidan igen. en till lång bit i skogen innan slutet kom.Skönt och runkeeper visade 1,5 km precis som det ska vara. Roligt spår men nu hade det börjat bli rejält varm med strålande sol. Så vi inledde tävlingen på bästa tänkbara sätt. fullt på påsläppet och fullt på spåret. Med toppenkänsla.


Tillbka till klubben för vila och uppladdning inför lydnad och upplet efter lunch. Vi fick göra platsliggning som var lugn och sedan körde alla stegen. för den stog på "fel" plan. bra tänkt så man slapp krångla med det sedan. Mycket vatten och spola av med vattenslagen innan lydnaden. Vegas kändes redan när vi gick in på plan väldigt flåsig och rätt trött. Men han gjorde sitt bästa och jag med för att peppa och stötta. Jag hade önskat mer tempo i vissa bitar men är ändå väldigt nöjd med honom. Vi hade dagens näst bästa lydnad.(1 poäng ifrån den som hade bäst för dagen) Det finns vissa bitar som vi behöver jobba mer på. men sedan finns det oxå mycket bra. Han kämpade på väl i värmen och vi hade kul. Jag försökte peppa honom extra mycket inför metallapporten som han har haft dålig fart in till mig på. Han tog några språng i galopp mot mig så jag är helt klart nöjd. Sen är det lite småmissar som vi lätt kan ordna till, något sneda sitt i ingångarna, en höger halt som jag inte gjorde bra i fria följet. Han rörde sig på inkallningen. tex men vi var glada och peppade.


dagens sämsta från min sida var uppletandet. Fin ruta i skogen.Lite svårt att se hunden dock i varjefall från min position. Vänster kanten av rutan låg precis där man kom fram till rutan. Jag skickade där och han sprang ut jättefint. Drog över hela rutan nästan till högerhörnet slog in mot rutan och hittade ett föremål vid en stor sten. Skickade ut igen i vänsterkanten som det dessutom var en stig att följa ut till hörnet. Han vek av in mot mitten och hittade ett föremål nära. Skickade en bit ifrån vänsterkanten och han drog till mitten och hittade en sak. Hitills mycket bra. Men sedan började jag dumma mig. Jag misstänkte ju starkt att ett föremål låg i vänsterhörnet så jag spenderade resten av tiden med att försöka skicka Vegas från typ samma punkt ut till vänster hörnet. Vegas som nog redan tyckte han sökt av där sprang hej vilt i hela rutan förutom ut till hörnet. Efteråt var jag sååå besviken för fyra föremål hade betydd ett resultat över 600 poäng upp emot 614. Men jag min klant kunde väl ha rört mig och försökt att skickat honom från mitten snett upp mot hörnet så hade han kanske fått vind på det då om han fick komma från ett nytt håll. Vegas var i varjefall duktig och sprang i samma tempo på alla skick ochförsökte finna egna vägar att springa när matten fick hjärnsläpp.


På prisutdelningen visade det sig sedan att vi vann på 595,75 poäng. Vi, Vegas och jag slog de andra 28 startande denna dag. Herregud det var stort!Och Vegas vann en sådan där boll som han älskar så han var superglad=) Men ändå kan jag inte låta bli att tänka om jag bara hade gjort si eller så. vi hade bara behövt ca 10 poäng till för att säkra en plats på SM (idags läget i varjefall är ju ca 2 vecka kvar innan kvalet går ut) Bara att förtsätta träna och satsa på nästa år! Då jäklar!!!

 

High five

  • Påsläppet, så fint!!
  • Spåret, alla pinnar och ett lagom tempo. Han känndes helt grymt säker
  • skallet, han tystnade inte på TL utan skällde på ändå
  • att han la sig peppigt på nedläggandet till krypet och kröp hela krypet utan att själv stanna.
  • Tempot på uppletandet, att han aldrig ger upp trots hans knäppa matte
  • Tungapporten

High low

  • Att jag inte gick vidare till ny plats att skicka honom på i uppletandet
  • framåtsändandet, farten ut på andra sträckan blev för kort. Inkallningen till mig superdålig.
  • Missade en pinne på stegen
  • sneda ingångar
  • mer tempo i inkallningen
  • mer tempo på metallen
  • positionen i krypet

   

resten av långhelgen har spenderats hos goda vänner i Enköping, med fint väder, god mat, långa promenader, en utflykt att titta på ett VP och fint umgänge med fina människor som det var föör länge sedan vi hängde. Ändring=)!!

och idag är det bara lördag och imorgon väntar ett till hundäventyr men denna gång som vän och lite stöd! Det blir kul!

Vi har lite vila från tävlingsmässig träning och ska nu lägga fockus på lite grunder och fysiskträning ett tag. Känns bra!!

Presentation


Malin Fahlén
Vegas - Lok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Kategorier

Sugarwind's

Vegas valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards