True Friend

Alla inlägg den 26 maj 2013

Av Malin Fahlén - 26 maj 2013 23:05


I lördags var det dax för Jamma att debutera i brukset. Jag trodde länge länge att jag anmält mig till Österåkers bhk och kände att avståndet var perfekt. För ca en vecka sedan upplyste en klubbkompis mig att jag anmält mig till Östhammar. Liite längre och jag blev genast ganka opepp. Men det var bara att kliva upp vid kvart över fem, på min födelsedag och vara glad och åka den långa biten. Väl på plats var det bara fyra hundar i appellklassen varav tre var aussies. Väldigt smidig tävling som gick snabbt i underbart väder. Spåren gick på en stor äng och låg brevid varandra, vi fick nr två. Jamma startade mycket bra och kom iväg fint, tog första pinnen fint och vinklade jättefint. Andra pinnen in och även denna vinkel var snygg. Sedan var vi ganska nära slute på ängen och jag började undra om hon missat slutet, då började hon ringa först åt höger där nästa spår låg, (dock inte så långt) och sedan åt vänster. Sedan tog hon upp spåret rakt fram igen och bara två meter senare kom slutpinnen. Bra spårat och det gav betyg 9.


Tillbaka på klubben och jag passade på att värma upp henne lite på plan. (tack för det brukset) Hoppet och en apportering, lite framförgående och linförighet. Hon kändes fin och var med på noterna. Dax för budföring. Vi hälsade på mottagaren och på tillbaka vägen gick hon med nosen i marken och kändes lite i en annan värld. Jag ställde upp kopplade loss och undrade om hon visste vad hon skulle göra. Men på mitt kommando sprang hon till mottagaren men bågade väldigt mcyket åt höger så väl framme vid mottagaren så kastade hon sig in på denna för att landa i fotposition. Satt fint och sprang fint till mig. Men hoppade även på mig vid ingången. men det gav i varjefall betyg 10-10.


Platsliggningen var lugn men hon låg och vindade/vädrade lite väl mycket för min smak. ´har inte tränat platsen på ett tag. Dax att ta tag i. Men hon ligger ju alltid lös och väntar på sin tur när vi tränar så att ligga stilla länge kan hon. men en tävlingsmässig platsliggning är ju ändå något annat.


Lydnad, linförigheten som från min sida var dålig. jag tänkte att hon var Veggi och att han var låg för han gick så långt bak. men Jamma har en betydligt bättre position och går fint där. Jag skulle ha stegat på så hade hon hängt med på det. en sned vänsterhalt blev det oxå men betyg 9-8,5.

Framförgående, har inte tränat detta mycket alls utan bara lärt in det lite snabbt. Tänkte länge avstå men sedan lärde jag henne någon variant. Hon går ut fint men på mitt stanna kommando så vrider hon upp lite mot mig och sedan är hon inte helt med i vändningarna. men betyg 8,5-8,5.

Läggande under gång som var snabbt och snyggt, hon la sig nästan på TLs kommando men jag sa ligg snabbt och hon dök ner.

Inkallningen, lite bättre fart kunde hon ha men betyg 9,5, 9,5.

Apporteringen som vi haft lite problem med, men har blivit så mycket bättre. Det som jag gillar sämst är att hon liksom springer mot den och tänker gripa men sedan vänder hon sig mot mig och så griper hon. på tävlingen gjorde hon exakt så men sedan när hon vänt upp så nosade hon på den innan gripandet. Men sedan sprang hon fint in med den och gjorde en bra ingång.betyg 8

Hopp över hinder, där vi jobbat på att hoppa över även om hon springer snett, nu hoppade hon dock jättebra ut och sprang rakt tills sitt kommando kom. Sedan säger jag Jamma-hopp som kommando och ena domaren dömde det som DK och den andra drog på ett snett sittande. Betyg 9-9


Jag är jättenöjd med henne och att hon faktiskt kändes som på träning. Jag var inte ett dugg nervös heller vilket kanske underlättade för henne. Härliga duktiga lilla Jamma vann ju faktiskt hela tävlingen sedan. Hon slutade på 292 poäng. Hon är en helt annan hund än Vegas att både träna och tävla på gott och ont. Det gäller bara att hålla isär det så kommer det att bli bra. Nu får vi träna in ett kryp och så lite platsliggning med skott så är det dax för lägre till hösten.

Alla fyra hundar blev uppflyttade så det var verkligen en lyckad tävling. Kul var det att det var hela tre aussies med. Två syskon från El Merino's kennel. Fler aussies i brukset=)  


Presentation


Malin Fahlén
Vegas - Lok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Kategorier

Sugarwind's

Vegas valpar

Länkar

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards