True Friend

Alla inlägg den 12 maj 2013

Av Malin Fahlén - 12 maj 2013 21:48


I fredags åkte jag och aussie hundarna plus Izabelle och hennes Diva till Norrköping för att delta på Risen-SM i elitspår. Vi hade hyrt en stuga på bara 8 kvm, utan vatten. Stugan var jättegullig och hela gården låg så fint vid en liten sjö med underbar skog runt om. Lamm och får som gick omkring inpå knuten. Magiskt! Nu var vi ju inte där för att njuta av utsikten och vackra skogar men lite sådant hann vi oxå.

   


Lördagen blev uppstigning tidigt med lite sömn. Ut till klubben för lottning, jag drog nr 9 av 10. Spårmarkerna var superfina med mycket blåbärsris och fin miljö runt om. Rätt mycket väntan som vanligt på brukstävlingar blev det. men med sällskap så går allt sådant så mycket lättare. På påsläppet till spåret blev jag supernervös och "glömde" bort hur jag brukar göra. Jag mindes ej om jag brukar ge honom något kommando för att börja leta efter spåret. Vegas hade redan superkoll och ville direkt jag släppte efter gå ut snett mot vänsterkanten. Det av någon anledning passade inte mig så jag krånglade med honom och försökte få honom att tänka rakt ut. Stog uppställda lite i riktning mot vänstra hörnet. Efter detta blev vegas lite nehe inte det spåret typ och började leta nära oss på marken både till höger och vänster, han försökte även leta bakåt. Jag undrade lite vad som skedde men sedan gick han utåt i rutan. Tog upp spåret åt höger följde det en bit och vände sedan beslutsamt till vänster. Snyggt!! Men så onödigt av mig!! Jag vet inte hur jag kan tro att jag kan känna av spåret bättre än Vägzy? Varför krånglar jag så med honom. Lita på hunden osv. Ena domare frågade efteråt vad jag höll på med. hahah.


Iväg kom vi med god fart och knasiga jag fortsatte att bete mig underligt och höll inte emot/kortade linan som jag brukar. vilket resulterade i en pinnmiss. Tog lång tid innan vi fick tag på någon pinne och efter cirka 600m hade vi bara två pinnar. Jag blev nojig men sedan började de trilla in. Vegas har svårt och kan missa pinnar när spåret går i högt blåbärsris/ljungris och det var pecis vad detta spår gjorde. TRÄNA! Men till slutet kom vi med 6 plus slut och en hund som var sugen på mer spår och en genom svettig matte.


Mot klubben för en obestämd väntan på uppletandet. Vi tränade lite med de andra hundarna åt lunch och vilade i solen. Sedan var det dax. jag gick till rutan när det var ca 2 hundar före mig. Jag värmde upp honom som jag brukar och vi höll på i godan ro, när Izabelle ringer mig på mobilen och undrar vart jag är. Jag värmer upp säger jag och då söäger hon, men det är du nu... SHIT men det löste sig och de tog en rapporthund i melllan. Vi kom upp till rutan som var en väldigt fin ruta. Väldigt öppen och man såg hunden hela tiden. Jag började skicka i vänster hörnet och han sprang helt rakt ut och stannade och tog upp det föremål som låg i vänster hörnet. Hör och häpna han tog det hörn jag skickade på först. Han brukar alltid dra till motsatt håll och ta föremålet där. In snyggt och utan tugg (minimalt med tugg i varjefall) fast det var en väldigt tuggvänlig läderbit. Skickade en bit i från kanten han slog fram men kom in tomt skickade i mitten och han sprang ut 5 meter fick vind på ett föremål och stannade och tog det. In snyggt. Skickade ut honom igen i mitten fast mer på högersidan han sprang till högra hörnet och tog ett föremål som till min förtjusning var en puck (jag brukar alltid säga/tjata om att det är med puckar. men har hitills inte haft någpn) kickade honom igen på mitten och bingo där var det sista. Så snabbt och så snyggt! Vi använde nog max 2 minuter ooch belönade med en dubbel tia. Sedan var denna dag slut och vi åkte och spårade och tränade de andra hundarna för att sedan hem och stupa i säng. Somnade tidigt. Vilket var skönt!

 



Söndagen

började med platsliggning som var lugn och alla hundar låg. Vegas hade lyft på huvudet på första skottet sa Izabelle och det förstår jag det smällde så fruktansvärt högt. Sedan låg han fint med hackan i marken. Vi gick som sita ekipage av fem. Jag värmde upp och han kändes fin. In på plan och startade med fotgåendet som för att vara oss gick och kändes kanon. Vi fick 9, 8,5 i betyg vilket jag är nöjd med. Håller på att exprementera med fotgåendet lite vid sidan av. Jag belönade och förberedde honom för inkallning men här gick något fel och han missförstog mig. När jag ropade så sprang han bara typ två språng och sedan stannade han, fick ge dk men sedan sprang han lite långsamt och satte sig snett hos mig. Tråkigt men jag släppte det bra och peppade för ästa moment. Framåtsändandet som var fint. Rakt och han saktade av helt ok. Vi har fortfarande problem både med transport innan springdelen och inkallningen från saktadelen. men han sprang bättre in mot mig idag. Vände och det skicket blev bättre där saktade han av superbra. (vårt bästa håll, har ett favvo håll nämligen) Krypet var ok, han gjorde en halt så jag fick säga kryp igen. Skallet bra. metallen mer fart in. tungen var bra, men han travade in dock snabbt men ändå trav. hoppet fint och stegen var ivrig upp. Han blev nog lite osäker där efter inkallningen när han vet att han gjorde fel. Men jag tycker inte att jag visade det och jag förberedde honom bra inför kommande moment. Han är ju rätt så känslig för mig och mitt "tryck" på honom. Domarna var hårda men jämn hårda mot alla. Jag är nöjd med vår lydnad och får försöka komma på övningar som höjer hans självförtroende även om något blir fel. Det hela slutade i varjefall med klassvinst och cert. Inga SM-poäng dock men en bra tävling.


 

High five:

Uppletandet var så fint. Duktiga Vegas som både sprang dit jag visade och hade näsan på. Roligt att pucken var med=)

Spårupptaget, när jag väl slutat krångla med honom och han fick sköta sitt så gjorde han det så fint. Bästa plätti!!

Fotgåendet, där jag är nöjd med steg förflyttningar, raka halter och vändingar på stället. jag var tydlig och Vegas läste det fint.

Framåtsändandet, farten ut och saktadelen på skick nr 2.

Att jag lämnade det krångliga/dåliga i inkallningen och siktade framåt. Kan säkert bli bättre men bra mycket bättre än vad jag har varit. Nu måste bara Vegas lära sig att släppa felen oxå=)


High low:

Lämnade en pinne i skogen = 21 värdefulla poäng

Jag krånglade bort tio poäng på spårupptaget

Inkallningen- missförståndet eller att han ej hörde mig?!

 


Planer för veckan:

Spårupptag (komma på hur jag gör när jag skickar ut honom)

Pinnstigar med övergångar av underlag

Peppiga lydnadspass med "lätta" övningar och mycket belöningar

Presentation


Malin Fahlén
Vegas - Lok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Kategorier

Sugarwind's

Vegas valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards