True Friend

Alla inlägg den 4 maj 2013

Av Malin Fahlén - 4 maj 2013 19:36

herrejäklar vad roligt vi hade idag!! Min bästa Vägzy blev en brukschampion!! kan ni fatta?! SVENSK BRUKSCHAMPION!! Det känns stort!!=)


 Vi har ju egentligen inte alls hunnit spårat så mycket som vi skulle ha velat innan tävlingarna pga av snön, sista tiden har vi även stött på endel problem. Men vårt sista pass i onsdags kändes ändå fint. Även pinnstigen som jag la igår kändes bra.


Denna vår har vi hitills haft tur med lottningarna av elitspåren och kommit med på flera stycken. MEN alla har hitills blivit inställda! Idag var det så äntligen dax för att åka till Västerås. Snälla Jessica med Quick ville följa med. Så vi möttes tidigt imorse för att göra sällskap till Västerås. Väl på plats så var det uppdelat i två grupper och jag ville helst börja med spår, men lotten sa något annat och vi drog start nr ett till lydnaden istället. Där rök alla chanser till uppvärmning på plan (som man så fint får göra i brukset) Men det var bara att gilla läget och gå ut och hämta hunden. Platsen var som vanligt trygg och stabil och Vegas låg säkert med hakan i marken under hela tiden.

Sen ut och värma upp lite, jag drog upp honom lite innan start. Och han låg väl lite långt fram i fotgåendet och gjorde endel missar, så även jag i mitt kroppsspråk. men vi var glada ändå!! Vegas var pepp och det är det viktigaste!! inkallningen var fin, men sned ingång. Framåtsändandet, lite vingligt och dålig fart in till mig. Krypet kändes bra han stannade av lite vid ett tillfälle annars fint. Skallet bra förutom att han blev tyst efter att TL kommenderat, det gillar jag inte, det nöter vi på träning.. metallen var fin men en sned ingång. Tungen och hoppet var perfekta och belönades med dubbel tior. Stegen bra, lite långsam ner. Nöjd!! Fick beröm av flera medtävlande efteråt, men jag vet att vi kan ett snäpp bättre än sådär. Men helt klart nöjd med hans attityd och mina förberedelser även om vi hade räknat med att värma upp på ett helt annat sätt. Mindre nöjd med fotgåendet, sneda ingångar och farten in till mig efter framåtsändandet.


Dax för spåret. Lite ris i upptagsrutan, men Vegas kändes fin. (vi har haft lite strul med upptagen, bakspår och iväg i ett för högt tempo) Jag var lite osäker på om jag skulle ge kommando eller vänta tills han själv ville söka sig ut, blev något mitt i mellan. Ganska snabbt drog han bestämt ut åt vänster och jag följde efter honom men på väg ut ur rutan slog han bakåt. Vi fick tillbaka till rutan. Jag blev igen lite osäker på vad jag nu fick göra men valde att ta tillbaka honom. Skickade ut och nu gick han rakt ut i bak kant och tog upp spåret åt höger. Rätt håll och iväg vi kom. Tog ett tag innan första pinnen kom, var säker på att vi missat den, med sedan rullade det på. Det var supervarmt och speciellt när vi kom ut i en öppendel av skogen, spåret gick i varierande terräng, mycket vatten på sina håll, Vegs höll ett fint tempo och in kom vi med alla småpinnar plus slut. Nöjda och svettiga var vi efter det!!


Dax för lunch! och lite trevlig väntan i sällskap med bland andra Tina Vegas pappa Ozzys uppfödare) och fler trevliga aussieägare=) Trevligt sällskap gör alltid väntan enklare. tack!!

 


Uppletandet gick på en öppen plats, svårigheter var att det var uppförsbacke. En (galen)hund precis innan för ett staket bara en meter från rutan. Vegas kämpade på bra tycker jag, han drog typ hela rutan på första skicket och tog då föremålet i högra hörnet. Skickade i vänster kant. Snabbt ut igen och tog även nästa föremål på mitten/höger sidan. Sedan letade han ett tag och sprang ner mot mig för att sedan vända ut igen och leta vidare, både nedåt i rutan och uppåt. Tillslut gick han upp i det vänstra hörnet och där bakom en trädstam hittade han en sak. Vet inte om jag skulle brutit och skickat om honom, men han jobbade så fint oxå ändå. Sedan chansade jag och skickade på högerkanten, där fanns inget napp och Vegas undrade lite vad jag höll på med. Vi missade ett föremål bakom en sten på vänsterkanten. Jag är ändå nöjd med hur Vegas letade MEN man vill ju så gärna ha det där sista föremålet oxå. Nästa gång ska jag vara ännu mer noga med vart han plockar sina saker och jag VET att han gärna vill börja med ett spring skick, men som han ändå tar ett föremål på men på fel hörn. Händer även på träning!!


Dax för den nervösa väntan igen. Prisutdelningen! Det visade sig dock att vi vann på 590 poäng med cert. Jag trodde vi kommit tvåa och var på väg att resa mig men det ropades upp ett annat namn. haha. Vi fick fina priser med oss hem från Redog. och nya hundmaten friends. tack Västerås för en fin tävling!!

 


Behöver jag säga att jag är nöjd med min Vegas hund, messade hans uppfödare och fick till svar att hon började gråta, då kom det en liten tår för mig med. Som vi har tränat och kämpat och slitit och njutit. Vi har haft sjukt kul i både med och motgångar och träffat många fina fina människor på vägen. Stort tack till alla träningskompisar för alla spår, uppletande rutor och lydnadspass vi har fått. Det bästa med detta ej var vårt max utan vi har en bit kvar till toppform, det finns mer poäng att hämta.. =) Nu ska vi njuta ikväll! men imorgon blir det träning igen!!

  Tack! För min finaste och bästa kompis!! Lilla vegas, han har allt visat att han är en riktig allround aussie! jag är såå glad att han är MIN!! Han är verkligen A True Friend!! Tack Sanna för att du fött upp honom till mig! Han passar mig som handen i handsken och jag kunde inte vara mera nöjd!


Presentation


Malin Fahlén
Vegas - Lok

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Kategorier

Sugarwind's

Vegas valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards