True Friend

Alla inlägg den 6 mars 2013

Av Malin Fahlén - 6 mars 2013 22:53

Igår var Izabelle och jag på clinic för Emma Willblad. Det var intressant, och vi fick många tips och ideer. Vilket alltid känns kul. Även om båda mina hundar faktiskt har fina fotgåenden så kan man alltid förfina och förbättra. Intressant kväll helt klart. Viktigt att tänka på hur man själv rör sig och ge samma signaler jämt till hundarna för att hjälpa dem så mycket som möjligt på vad som komma skall. SEdan lite nytt sätt att lära in ingång på. Att tänka på vart de sätter ner frambenen. Jag gillade Emmas tänk och hennes hund Plätt har ett superfint fotgående. Måste nog läsa igenom mina anteckningar innan ett längre inlägg.


Förra veckan låg fokus på långa kedjor. Vegas fick köra alla moment i eliten x 2 innan belöning först en gång framifrån sedan bakifrån plus ett extra hopp som jag belönade. Jag är väldigt nöjd med hans insats han körde på och verkade inte störd av utebliven belöning. Varken genom sänkt tempo eller ökad aktivitetsnivå. Vi firade sedan genom att leka länge med fina igelkotten och grisen och bollen och godis.


Jamma fick köra lydnadsklass 1x2 hon var också duktig men blev en aning ofokuserad mot slutet, inte mycket men en anings så här kan vi träna lite mer. Hon tjuvstartade även på hopp över hinder gång två. Så då fick vi göra om och göra rätt. Hon fick äta kattmat, jaga korv och leka med en vubba efteråt.


I lördags var jag på föreläsning om den viktiga leken och hundarna låg i bilen. Efteråt var de pigga så jag promenerade med dem och sedan slängde vi ut många föremål i en fullstor uppletande ruta. Vegas hämtade tre snabbt och snyggt med fina avlämningar utan tugg. jag prövade att skicka Jamma och hon överraskade väldigt genom att gå ut fint både på djupet och nära och hittade snabbt tre föremål hon med med fina avlämnande och fokus ut för mer. GLAD! Vegas överraskade sedan genom att köra snäva sökskick över ett område och komma in för omskick. Vet ej om jag gillade det. Stoppade honom och han fick hålla sig ute och leta tills hans hittade ett föremål. Något att tänka på. Hitills verkar Jamma vara lätt att riktiga och lyssna bra på det. Fint. På söndagen fanns ingen lust att träna men lite lydnadspill och sedan lekte hundarna i solen.


Ingångar på plan och peppiga kedjor står på veckans schema. Även att filma en del.

Idag träning med Izabelle. pepp innan passet inte så pepp när jag väl var på klubben. men Jamma gick riktigt bra. fick även hennes fotgående filmat och det såg fint ut. Tog ut Vegas och ska leka med honom då vill han ej ta leksak och jag tänke rmen va faan ska du inte kunna leka nu pga av löptik. Tillsaken hör att han pep till igår när jag hälsade på honom efter jobbet. Misstänkte ont i munnen igen och mycket riktigt när jag bänder upp munnen så skriker han och går undan. Samma som i somras.. Attans. Så nu får han vila från kamplek och hård träning. Men han är pigg i övrigt och fick köra ett pass med korvbelöning. Måste fått en smäll när de lekte i söndags jag tyckte han pep till vid ett tillfälle men svårt att vetas.


Här hemma har vi nu det riktigt kul

  • Löptik (Jamma)
  • Nyopererad hund (River tagit bort knölar)
  • ont i munnen hund (Vegas)

Så det är ett himla pysslande om vilka hundar som kan vara tillsammans och vilka som inte ska vara tillsammans. River har idag varit hos Robban för att kontrollera att han ej ska slicka på sitt sår. Tratt ger honom liiite panik. Typiskt nog gick även min dammsugare sönder med en himla smäll och gjorde halva lägenheten kolsvart.

Presentation


Malin Fahlén
Vegas - Lok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Kategorier

Sugarwind's

Vegas valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards