True Friend

Alla inlägg den 28 oktober 2012

Av Malin Fahlén - 28 oktober 2012 21:45

Idag var det så dax för vår debut inom söket. För ca tre veckor sedan tyckte Maja att vi skulle anmäla oss till en lägresök tävling. Jag var något mer tveksam då vi inte kört sök på säkert ett år. Vegas är ju en väldigt duktig spårhund och väldigt säker i skogen.. men jag vet att han älskar att springa och leta efter figgar i skogen också. Han är ju ganska bra grundtränad i sök (främst då räddningssök) Så hans vilja att hitta figgar är det inget fel på men i tävlingssök måste man ju även ha ett system. Lite töntigt men så är det och det leder till heta diskussioner ibland. Vi har således använd dessa tre veckor till att försöka lära Vegas att söka i system. Det har gått framåt men inte riktigt där ännu. Men från att ha gjort bakslag på alla slag har han gått till att göra helt ok framslag. Så en bit på väg är vi. Det som är det stora problemet är om figgarna ligger ute längre fram i rutan.. då har han en tendens till att dra långt fram i rutan. Men eftersom att spårsäsongen är slut så behövde vi ju något annat att syssla med ett tag. Så vi antog "utmaningen"


Dagen inleddes med kallt väder och en tidig uppstart. Samling ute vid vackra drottningholm. Dagen inleddes med väntan.. men den här gången hade jag sällskap av Maja så det gick fint. Även tävlingsledaren Emma är ju känd sedan tidigare så vi snackade bort tiden så det kändes helt ok. Väl på plats i skogen skulle de börja med högrehundarna så Vegas och jag tog en sväng i skogen och värmde upp med lite skallmarkeringar och inkallningar med framslag. Han kändes pigg och superglad. Efter en stund var det vår tur. Jag gick fram för att titta på rutan och under tiden satt tydligen Vegas och ryckte som att han var redo för start och skulle bara rusa rakt in i rutan.. Jag gjorde en tabbe som kostade poäng. Jag gick in i sökrutan med hunden kopplad... och jag skickade hunden utan att stoppa undan kopplet. DET var inte populärt hos dagens domarlag.. Började skicka åt höger.. ingen träff och han gör ett ganska stort slag. Skickar på vänster kanten och ganska snabbt viker han av inåt mot rutan, efter en stund kommer det ett skall.. sedan lite tyst.. sedan flerskall och jag springer ut. Napp på den dolda figgen. När figgen kommer upp ur lådan vill Vegas gärna fram, men sen inga problem med transporten in. Skickar åt höger, ett helt ok framslag.. skickar åt vänster, han är borta lääänge.. jag ropar en gång ingen hund.. efter en stund börjar han skälla lååångt borta. Då har han hittat figgen i sluthörnet. Så han drog kanske 70 meter på det slaget.. så på två slag har han sök av 100 meter och hittat två figgar... Inte så mycket till system kanske.. Sen skickar jag höger och går en rätt lång bit, då kommer han tillbaka ungefär där jag skickade honom. Skickar ut på vänster sidan men det blir ganska grund, eftersom att han sök av där redan. Skickar till höger och han är borta en stund, sen ser jag honom ta sig upp för ett berg och där kommer ett skall som följs av flera. Vi hittade alla figgar men mycket mer än så var det inte.. haha. Vi gjorde nog 7 slag totalt på rutan. Jag såg på Vegas direkt vi gick in i rutan att ok, bästa att jag sköter detta då morsan inte verkar ha koll. Han hade stenkoll och körde sök 'a la vegas. Ja han skötte ju sig och sprang, markerade och det bästa av allt hittade figgarna. (vilket enligt min åsikt är det viktigaste.. men jag vet att det inte är korrekt enligt tävlingsgrenen sök)


Jag fick mest skäll och Vegas fick beröm av domarna.

Jag måste tänka på att ej föra min hund kopplad in i rutan, inte gå så lång på stigen. Det gjorde jag för att Vegas sprang så breda slag att det "kändes onödigt" att skicka flera gånger. Vi fick betyg 7 och 7,5. Jag fick skäll för koppelmissen och att jag vid något tillfälle tog i honom. Vi fick också avdrag för att vi inte hade något system. Vegas fick beröm för sin arbetsvilja/glädje. Att han markerade bra och tydligt (men jag tyckte att han markerade sämre än vad han gör på träning) De sa att han kommer kunna gå lång om jag bara styr upp lite. Lite mer ordning och reda önskades=) Och ja det kan jag hålla med om.. Veggi körde lite enmans show idag, men hej vem gör inte det ibland?


Tillbaka på klubben för budföring, som gick bra. Fick ge dk för att han skulle springa, sedan gjorde han en båge på tillbaka vägen. Så lite avdrag där 8.5 blev det. Jag är nöjd vi har bara tränat typ tre gånger med skytt. Sen platsliggning som han låg hur stabilt som helst på så 10.


Sen var det dax för lydnad. han kändes fin och glad. och jag var avslappnad och inget nervös. Lägrelydnaden är ju kul och kort så det kändes bra.. Av den ena domaren fick vi bara 9or 9,5 och tior på allt. Den andra var lite hårdare och gav som sämst en åtta men även där mycket 9or och tior. Jag är jättenöjd med vår lydnad. Det hela slutade med 503 poäng och en klassvinst.  


Han är mångsidig min Vägzy och ställer upp på allt. Det kanske inte var opptimalt att tävla efter bara tre veckors god träning men äsch.. Det var kul att pröva på och den här gången funkade det bra. Nu har vi gjort en plan för vinterns träning så kommer vi köra högre till våren. Kul! Så håll tummarna för lite snö denna vinter så att man kan vara i skogen.

En trevlig tävling med många trevliga bekanta att prata med, och såklart bästa Maja sådant gillas. Speciellt för en som har lite svårt med väntan. Denna gång gick det superbra och jag kunde behålla både nerver, fokus och pepp hela dagen. Grymt skönt att avsluta brukssäsongen på detta fina sätt. Heja oss!! Det tar vi med oss inför nästa år!!

 

Presentation


Malin Fahlén
Vegas - Lok

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Kategorier

Sugarwind's

Vegas valpar

Länkar

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards