True Friend

Direktlänk till inlägg 7 oktober 2012

Debut med Jamma och en sjuklig väntan

Av Malin Fahlén - 7 oktober 2012 20:39

I lördags var det dax för att Jamma att ta sig ut på tävlingsbanorna. Vi har sista tiden sysslat lite grann med kedjor och kommendering, men inte speciellt mycket. Det som har varit är att jag tyckt att Jamma haft fin attityd på sistonde både till träning och till belöningarna som jag erbjudit. Jag hade tänkt att starta henne i appellspår först men kände att tiden inte räckte till det så en lydnadsetta kändes perfekt. Hon har haft lite problem med att skilja på ligg och stå och allt har varit ligg men sista passen tycker jag att det lossnade och hon erbjöd rätt beteende på rätt signal allt oftare. vi skulle i varjefall tävla i skutskär igår och vi har ju oxå ett landställe där så dagen till ära hade vi publik i form av bror och mamma. Samling klockan nio och det kändes helt ok. Jamma var glad och pigg på morgonen och vi kände oss laddade. Väl på plats fick vi info om att det var en domare som skulle dömma och att de skulle börja med eliten...redan där började jag ana oråd.. Lite konstig info följde sedan att de skulle göra platsliggning för eliten och trean men sedan köra på med momenten. Vi tittade en stund men sedan sa jag att vi kunde åka en sväng och slänga sopor osv. Vi sticker iväg och som av en slump åker vi förbi klubben påväg till affären och jag får se att de har fortsatt med platsliggning för klass två och att det lär betyda att klass 1 oxå ska köra plats nu.. Ut med Jamma ur bilen och värma upp henne lite. Det blev en lugn platsliggning och Jamma la till och med ner hakan i marken. Sen fick jag ge dubbelkommando på uppsittet (ett vanligt problem) Direkt till tandvisning där Jamma satt fint efter bara en liten hälsningsattack Hon fick kommentaren åhh ssååå söööt hon är av domaren. hahha ingen kan motstå smöröron charmjamma! Nu var väl klockan kanske tio och nu var det bara att vääääänta. Herregud vad vi väntade... Jag tror att alla blev jäkligt less tillslut, brorsan höll på att dööö av tristess och mamma hade panik för allt annat vi skulle hinna med.. men ja allt som allt så väntade vi i 4 och en halv timme. Inte konstigt att vi inte var på topp... Sjukt dåligt upplägg tycker jag!! Hade varit så mycket bättre att kalla klasserna till olika starttider. Och jag som är så otroligt bra på att hantera väntan nu verkligen, blev superstressad och visste inte hur jag skulle värma Jamma. När jag väl tog henne ur bilen var hon trött och seg och inte med mig som hon brukar. Vi försökte värma upp och peppa igång oss men nej. Hon kändes frånvarande och gled  tillbaka i att alla kommandon betydde ligg typ så innan start försökte jag peppa mitt stå kommando med bra belöning men det hjälpte ej. Hon gick ett ok fritt följ, släppte lite i helt om och språng. en åtta i betyg fick vi. Sedan fick jag ge dk på typ resten av momenten på uppsittet efter läggandet, på inkallningen, hon la sig på ställandet, hon blev sjukt nyfiken på hinken som TL tog apporten ur, där fick jag nästan inte med mig henne till hoppet. (något att träna på) Väl vid hoppet fick jag ge dk för att få henne att starta. så nja det var väl ingen bra tävling direkt. Jag tyckte inte att hon svarade så bra på mina förberedande signaler som hon brukar eller mina tävlingsmässiga belöningar. Hon gjorde ett okej jobb. men trots alla dubbelkommandon som jag fick ge så hade hon fart och precision. Så det finns där. Nu har vi bara lite attitydsträning att jobba med både på hund och förare. Det var i varefall spännande att tävla med henne och jag vet nu lite mer hur jag ska jobba med henne. Hon är en annan typ än Vegas men hon har jättemånga fina sidor som jag måste bli bättre på att plocka fram. Jag måste hitta en uppvärming som funkar till henne och jag måste hitta ett sätt att nå henne även när hon är lite trött och off. Vi måste hitta bubblan. Resten av helgen har vi spenderat i skogen på långa promenader och på landet tomten med bus och träning för hundarna. samt med god mat och en hel korg full av kantareller så även mamma blev nöjd. Känns inte som någon större risk/chans att de följer med på någon mer tävling i varjefall. Sjukt mycket väääääntan. Men nu ska vi ladda om och lägga om träningen lite.

 
 
Ingen bild

Stina o Trolla

13 oktober 2012 09:16

Den där Jamna blir super ; ) Det får inte bli " fort å fel " : )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Fahlén - 25 december 2015 17:42

Vi hade tydligen inga mål för 2015 konstigt nog. Men vi utvärderar väl året ändå. Lok har tävlar lydnad två ggr. En gång i klass ett och en gång i klass två. Båda gångerna med klassvinst och första pris. Han är en skitkul lydnadshund så lite sugn...

Av Malin Fahlén - 29 september 2015 12:54

Är i full gång och både Lok och Vegas har tävlat! Lok kom äntligen med på ett lägrespår och syrran Linna var oxå med. Lok spårade bra men strulade lite med slutet, gick över det och spårade vidare. Så vi krånglade lite där. Men vände tillbaka och h...

Av Malin Fahlén - 7 september 2015 23:10


han kan nästan allt! Till och med ta cert på sin första elitsökstävling!! Wihoo idag är jag så glad! Jag tycker vi var så duktiga där i skogen. Vegas sprang sitt bästa i skogen och jag skötte mig på stigen. Jag var ganska nervös innan, men så när vi ...

Av Malin Fahlén - 27 maj 2015 20:17

  Våren är alltid en så rolig och hektisk tid. Mina hundar var inte anmälda till några tävlingar innan Maj, men i Maj har de haft två tävlingar var i fyra olika grenar, superkul har vi haft!   Risk för världens längsta blogg   Lok inledde m...

Av Malin Fahlén - 22 februari 2015 20:00

de senaste två sökpassen har gått så bra! Vegas har utvecklas massor, det är jättekul! Nu känns det som att han tänker rakt ut 60 meter och sedan om han inte får träff slår han fram. Nu måste vi bara öka på med fler tomslag och fler station två och l...

Presentation


Malin Fahlén
Vegas - Lok

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Kategorier

Sugarwind's

Vegas valpar

Länkar

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards