True Friend

Alla inlägg den 3 september 2012

Av Malin Fahlén - 3 september 2012 22:41

Igår var Vegas och jag iväg och tävlade Elitspår i Tyresö. Det var Dm för stockholms distriktet oxå. Hela 19 ekipage var på plats för att göra upp i tävlingen.


Uppladdningen natten före tävlingen var sådär, vaknade flera gånger under natten av diverse saker. Hundar som tuggade ben och allmänt stök. Så när klockan ringde var jag trött. Men iväg kom vi utan speciellt mycket tid att rasta hundar eller äta frukost på. I bilen på vägen till tävlingen så hinner jag tänka på allt vi borde ha tränat på under den sista tiden men som ej riktigt har blivit av.Men skitsamma det får bli som det blir. Väl på plats så drag jag start nr 1. Det blev en överraskning, men rätt skönt. Skönt att få spåra direkt tycker jag men också lite stressigt att vara nr 1. Vegas hann pinka lite på väg till spåret sen var det jobb som gällde. Påsläppet blev kanon. Han gick rakt ut i bak kanten på rutan och fann spåret kollade av två steg åt höger innan han bestämt vände till vänster och vi var iväg. Dubbel tia på påsläppet med mycket beröm, domaren hade kommenterat med fint och en glad gubbe. Nöjd!! Spåret var roligt och väldigt kuperat och rätt blött. Vegas låg på bra och hade ett högt tempo. Spårade superfint utan något tapp. Efter sex pinnar så kände jag åter igen att YES! nu får vi in alla sju små pinnar. Upp för en brant backe där det kändes som att jag skulle spy. Utan frukost och värsta springpasset och ingen sömn gjorde sitt. Men då vänder sig Vegas om med slutpinnen i munnen. Duktig kille MEN så himla onödigt att lämna hela 21 poäng i skogen. TRÄNA!!! Har gjort en plan för detta nu. Ska se om det ger resultat.


 Nu väntade en lååång väntan vi var nog klara med spåret typ halv nio. Uppletandet började halv ett. Jag blev riktigt seg under denna tid. Det var kallt och ja ni fattar. Inte på topp direkt. Väl dax för uppletande värmde jag upp honom med lite vindövningar och upplet som kändes bra. Rutan var rolig ganska kuperad med ett berg på ena sidan. Vegas sprang på bra i rutan och fann väl första föremålet rätt snabbt. Sen fick han jobba rätt länge innan nästa föremål kom in. Han sprnag rätt mycket och letade mycket på ett ställe med ett litet stenrös men inget napp. Några gånger stannade han även i rutan och tittade på mig. Det har han aldrig gjort och jag vet inte riktig varför? Tiden gick och jag blev stressad och kände att hjälp jag kan inte göra så mycket för att hjälpa dig kompis. Tog in honom och skickade i vänster kant då fick han ett föremål. Sen sprang han ut på ett skick till sedan tog tiden slut. Långt ifrån ett bra upplet men han jobbade på och hittade ändå tre saker. Han skötte sin del men jag blev passiv på stigen och kunde inte hjälpa honom på ett bra sätt.  Det största plusset av allt INGET tugg. Super!! Snabbt in med föremålen och bra avlämningar.


Värmde upp honom på planen där han kändes fin. Sedan lite mer väntan innan plats och lydnad. Platsen var fin alla låg superfint. Till lydnaden undrade jag om Vegas skulle vara påverkad av sin sega och trötta matte. Men jag spottade upp mig och vi gick in och körde gärnet. Han var jättefin och taggade. De moment som är lite sämre även på träning var även det nu under tävling men mycket var så himla fint oxå.Framåtsändandet är jag nöjd med. Det är ett svårt moment där vi har en del brister men vi fick en 9. väldigt nöjd med det. han sprang ut bra och saktade ner bra.  Ett onödigt skall på hoppet hade han för att jag taggade på honom lite mycket. Ena domare såg ett islag i hindret MEN det var det faaan inte. Sen missade han tydligen an pinne på stegen. Det har aldrig  hänt! Men vi avslutade i varjefall tävlingen med dagen bästa lydnadspoäng. Och vi fick med en riktigt bra känsla av planen. Vi lekte åt leverpastje och lekte lite mer. Han är bäst min vägzy!! Det hela slutade i varjefall på 578,25 poäng. Ca 7 poäng från ett garanticert men det suraste av allt var att vi bara var 2 poäng ifrån ett släpcert. Hade han inte skällt på hoppet el missat ett steg på stegen eller om vi bara hade fått det sista föremålet i uppletandet. Eller om... Ja ni fattar va? Rätt surt!! Vi ältade detta igår och liiite idag. Sen ska vi gå vidare mot ännu bättre resultat och ta cert på dessa tävlingar. Synd bara att höstsäsongen typ är slut innan den ens han börja....Men för övrig är jag jättenöjd med tävlingen. Vegas var pepp och duktig. Till nästa tävling ska jag också vara pepp och duktig. 


DEt bästa på pristudelningen var att jag visst bara råkade ha Jamma med mig. men ingen märkte någon skillnad. Så Jamma fick stå på pallen och ta emot silvermedaljen. Hon blev även fotograferad av divers... Och efteråt fick hon mycket beröm för att han var en så trevlig och fin hund!! hahha men vadå Jamma är också en trevlig och fin hund och en dag kanske det är dax för henne att ta emot en egen medalj på ett DM i elitspår. Bra träning för den lilla. För övrig under tävlingen fick Vegas mycket beröm för sitt fina arbete och för sin kroppstyp. De tyckte han såg ut att vara en arbetande hund med drag under tassarna. Och det är han ju också! Min fina och bästaste arbetshund och kamrat! Heja team VEGAS!!!

Presentation


Malin Fahlén
Vegas - Lok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Kategorier

Sugarwind's

Vegas valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards