True Friend

Direktlänk till inlägg 21 maj 2012

debut i elitspår

Av Malin Fahlén - 21 maj 2012 18:39

I söndags fick jag och Vegas göra vår efterlängtade debut i elitspår. Har ju anmält till en del men blivit bortlottad och reserv. I lördagskväll vid 19 tiden ringde de från södertälje.. Jag blev genast nervös och ville helst tacka nej. Men Maja sa att jag inte fick det=) Jag tvingade Maja att panik träna lite. Det blev platsliggning med skott, skall och kryp med komendering. Kändes i varjefall bra att han fick höra lite skott innan, då han ej legat plats med skott sedan högretävlingen.


Uppstigning kl 5 på söndagen för avfärd. Väl på plats drog jag start 23 av 23 vi fick börja med lydnad. Platsen gick kanon lungt och fint och alla hundar låg tryggt.

Friaföljet gick ok det är ju inte vårt bästa moment. Men han hade bra attityd, mycket viktigt när jag belönade honom efter fria följet for han runt och skällde, det brukar han göra på träning men ej på tävling det tar jag som ett gott betyg.

Inkallning, taggade honom lite mycket, så när jag vänder mig om så sitter han upp.. Har hänt även på träning, men han sprang på bra och stannade och la sig bra.

Framåtsändandet har ej satt ihop delarna tillräckligt bra, så han blev osäker och sprang typ två steg för att sedan slå över i trav. lite bättre på sträcka två. men långt ifrån så bra som han kan. Mer träning.

Krypet var fint vilket oxå belönades med höga poäng

Apporteringarna gick bra, lite ljud på tungen

Skallet bra.

hoppet, fint uthopp, satt fin sen slängde han sig över innan komando. så en nolla

Stegen fin dubbel tia. Det trodde jag inte. Jättenöjd med lydnaden mitt mål var fin attityd med en glad hund och det var han. Vi kan slipa på flera moment men många sa efter åt att det sett jättefint ut. Ni hade bra lydnad sa många.. då sa jag nej inte så värst men med bruksmått mätt så var det fint.Men inte om man tänker lydnadslydnad. Betyg på hoppet som brukar vara en tia hade nog gett oss i varjefall top 3 lydnadspoängsmässigt och då finns det ändå massor kvar att slipa på. men som sagt såå nöjd med Vegas som körde på som på träning. Attitydsträningen har i varjefall gett utdelning.


Sen dax för uppletandet, jag gick lite vilse på väg till starten men vi hade gott om tid så det gjorde inget. Kände mig ganska säkert på detta moment. En medtävlande frågade om han var bra på upplet och jag skröt och sa japp, han brukar vara som en virvelvind men med näsan på. Vegas var taggad och stretade och drog mot rutan. När jag skickade honom så for han iväg som en kanonkula och jag kände det här går fint. men tiden gick och han sprang som en dåre utan att hitta ett endaste föremål. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra, rutan var kuperad och svårt att se hunden. När jag såg att han var utanför kallade jag in och skickade om. efter många minuter hittade han en sko. Sen for han iväg igen men inget mer napp. Så en klockren nolla kan man säga. Där och då var jag besviken och undrade vad som skett. Antingen letade han figgar eller oxå var inte näsan påslagen. Mer träning helt enkelt på svårare rutor och andras föremål. i ärlighetens namn så har vi inte tränat så mycket som vi borde. Bara mest skojat runt lite. Slut på det nu=)

Dax för spår och nu lottades vi till spår 14 som blev det första spåret efter lunch. skönt!! Han slog lite i påsläppet och nosade nära först för att sedan dra ut i vänster kant och ta upp spåret. en nia på påsläppet. han slog lite i början och vi mötte en häst precis oxå sen kom han igång men inga pinnar levererades. men när vi tagit oss över en bred skogsväg så hittade han en pinne. Skönt. Sen spårade han superfint och plockade pinnar. Tillsut hade vi sex pinnar och jag förstog att slutet vara nära. Misstänkte att vi tappat en pinne i början. Kom fram till en äng och vegas hade ett tapp, han letade ett tag och sen bar det av ut på åker efter en stund in i skogen igen och upp till ett brett trakotordike, då undrade jag om det verkligen var så eller om han ville bada i diket. så vi sprang tillbaka till där han gick ut på ängen och jag kände mig superstressad och frågade vegas vart spåret var.. han såg sårat på mig och typ är du dum... efter en stund vände han i varjefall in i skogen och tillbaka till breda diket som han elegant hoppade över och fortsatte spåra på andra sidan. Efter en stund dök slutpinnen upp och jag kastade mig mot mottagaren och skrek klarade vi det? Hon såg lite förvånad ut men svarade lungt JA!! Jippie bästa bästa Vegas!! Han skulle väl aldrig bada när det finns arbeta att utföra.. Dumma matte som inte litade på sin hund. men men han redde upp mitt trassel som en äkta vän. Nu kändes det skönt att återvända till klubben. Debuten var gjort! och jag var supernöjd. Vi blev för dagen godkända, men med betyg på hoppet och uppletandet så hade det räckt till cert. Så det så! Det gav i varjefall en bra känsla då jag vet att detta inte va vårt bästa, vi har mycket mer att ge. Så nu är vi taggade som sjutton och har lagt in en högre växel i träningen.. Hoppas på fler tävlingar nu bara!!


Annars har vi hunnit med en hel del vallning i helgen vi har nött flanker och hämt. Går sådär ömsom vin ömsom vatten. Men roligt är det i varjefall. Har även vallat med min lilla lammunge, jamma. och ja det saknas inte fart i varjefall. och trycka trycka trycka kan man göra.. så ja att jag skulle ramla var bara en tidsfråga när hon trycker på så mycket. Och något vidare stopp har hon ju inte fast Maja jobbat på bra med det, förra veckan när jamma var där på kollo. Vi har även varit på VP både får och nöt och tittat för inspiration. Får VPet var supertrevligt med bra djur och fina trevliga hundar. Bra att få se och känna att det inte är en omöjlighet för en aussie. Trevligt med långhelg helt klart

 
 
Marie L

Marie L

21 maj 2012 20:00

Va kul att ni kom med och gjorde sån fin debut, duktiga ni:-)

http://www.123minsida.se/Minos

 
Anna

Anna

21 maj 2012 20:40

Grattisd, ni är så duktiga! Hoppas ni får revansch snart!

http://dalton1.blogg.se

 
Ingen bild

Mackan

21 maj 2012 23:07

Grattis till en bra debut. Enligt reglerna kan ni få betyg 6 om hunden suttit på andra sidan innan återhoppet. Det fick jag och Skippo. Mina domare de kunde döma de. ;)
Lita på hunden i spåret och träna upplet på andras grejer där du inte själv vallat av så är certet i hamn nästa gång. :D Kul att ni äntligen kom iväg.

 
Ingen bild

Stina o Trolla

22 maj 2012 17:28

Grattis till fin debut. Ska bli spännande att följa eran framfart.

 
Kicki

Kicki

25 maj 2012 15:42

Grattis till en fin debut! Kul att hitta en till hund-blogg att följa!

http://www.machmo.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Fahlén - 25 december 2015 17:42

Vi hade tydligen inga mål för 2015 konstigt nog. Men vi utvärderar väl året ändå. Lok har tävlar lydnad två ggr. En gång i klass ett och en gång i klass två. Båda gångerna med klassvinst och första pris. Han är en skitkul lydnadshund så lite sugn...

Av Malin Fahlén - 29 september 2015 12:54

Är i full gång och både Lok och Vegas har tävlat! Lok kom äntligen med på ett lägrespår och syrran Linna var oxå med. Lok spårade bra men strulade lite med slutet, gick över det och spårade vidare. Så vi krånglade lite där. Men vände tillbaka och h...

Av Malin Fahlén - 7 september 2015 23:10


han kan nästan allt! Till och med ta cert på sin första elitsökstävling!! Wihoo idag är jag så glad! Jag tycker vi var så duktiga där i skogen. Vegas sprang sitt bästa i skogen och jag skötte mig på stigen. Jag var ganska nervös innan, men så när vi ...

Av Malin Fahlén - 27 maj 2015 20:17

  Våren är alltid en så rolig och hektisk tid. Mina hundar var inte anmälda till några tävlingar innan Maj, men i Maj har de haft två tävlingar var i fyra olika grenar, superkul har vi haft!   Risk för världens längsta blogg   Lok inledde m...

Av Malin Fahlén - 22 februari 2015 20:00

de senaste två sökpassen har gått så bra! Vegas har utvecklas massor, det är jättekul! Nu känns det som att han tänker rakt ut 60 meter och sedan om han inte får träff slår han fram. Nu måste vi bara öka på med fler tomslag och fler station två och l...

Presentation


Malin Fahlén
Vegas - Lok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Kategorier

Sugarwind's

Vegas valpar

Länkar

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards