True Friend

Direktlänk till inlägg 16 april 2012

Tävlingssug

Av Malin Fahlén - 16 april 2012 22:42


helgen har gett ett otroligt tävlingssug hos oss. På lördagen blev Maja och Linkan uppflyttade till högre söket. På söndagen blev sanna och fina mamma Tijah uppflyttade. På lördagen tog även klubbkompisen Åke och hans Yrax cert i sökskogen, hela prispallen fick cert så otroligt coolt. Grymma ekipage både i skog och på lydnadsplan. Det är inte ofta en brukstävling bjuder på det!


Så på söndagen var det bara att börja träna. Började med brukselit lydnaden. Körde igenom alla moment med komendering. Finns mycket bra, vi skulle i dagsläget få poäng på allt. Men vi vill ha tio så nu är det bara att lägga in en högre växel. I spårskogen är han så grym just nu. Han bara dammsuger oss genom spåret och även fast jag har lagt in skogspinnar och de är små så små så små så plockas det pinnar på löpande band. Även spårupptagen flyter på. Har en tanke om hur jag ska fortsätta träna det. Ska göra en plan.

Uppletande kör vi och det är då inget fel på varken fart eller nos. Det som kan bli avdrag är väl tugg, men vi jobbar på det....


Idag körde vi ett helt magiskt pass med massor av bra genombrott i framför allt framåtsändandet som jag hoppas ska leda till ökad förståelse hos Vegas. Baklängeskedjas och just nu slänger han sig in till mig efter långsammarschen... hoppas det fortsätter så. och jag fick också en aha upplevelse idag till hur jag bör fortsätta träna. Jag bara älskar när det händer. Plötsligt händer det och allt det där. Bra gripande på apporten både metall och tungapporten, för tillfället ignorerar jag kampmorr till förmån för fart och engagemang. Och det har han gott om just nu. Jag ignorerar även små små förväntansgnäll på inkallningen. jag kanske kommer ångra mig men herregud så underbart det är med en hund som maxar på alla sträckor på inkallningen nu och inte mesar som han gjort ett tag innan. Vi tar det, just nu i varjefall. De enda moment som jag inte släpper igenom ljud i är i fotgåendet/krypet och i tyst delen på skallmomentet. Sen skiter jag i resten! han ljudar av rätt tanke enligt mig och då får det vara så ett tag. Världens bästa vägzy! Nu köör vi!!


Bitar att ta tag i är fotgåendet, ständigt detta fotgående som jag egentligen gillar att träna men som allt för ofta hamna i skymundan till förmån för fart och fläkt moment som jag äääälskar.

Långsamdelen i framåtsändandet

mer rutin på stegen


Sen har vi den där lilla ausssien som hunnit bli åtta månader där pågår just nu projekt galen... vad gör henne galen.. Hon älskar ju mina andra hundar, att leka både spring lek och närkamp. Nu ska hon lära sig att leka hundlekarna fast med mig. Två veckor av galenskap väntar... vi ska tända henne på lek/träning med sin matte. Är tanken i varjefall. Jag har curlat henne och inte lagt nog med tid på henne. Gör om gör rätt förhoppningsvis....Herregud när vegas var åtta månader gick vi på räddning, tränade hejvilt och åkte halva sverige runt i jakt på träning. Det kan hända att jag inte riktigt har lagt sååå mycket på min lilla jansson unge. Som min enda tävlingshund hade vegas obegränsat med tid och engagemang och allt jag ville var ut på tävlingsbanorna... Nu har jag ju veggi och herregud vad mycket man måste lära en hund innan man ens kan tänka tävling, hade lite glömt det...


Annars har vi vallat en del. Sjuktsvårt, man blir galen förbannad och vansinnig på samma gång och sen helt plötligt finns det en liten ljusglimt... sen kommer alltid tanken.. vad ska jag ha det till, det krävs många många många timmar om man vill ha en bra vallhund.. Vill jag det? Det går upp det går ner det är en evighetsmaskin typ!?


 
 
Marie L

Marie L

16 april 2012 23:26

Härligt att brukslydnanden o spåret sitter:-) Någon tävling inplanerad?

http://www.123minsida.se/Minos

 
Mikaela och Thing

Mikaela och Thing

17 april 2012 09:19

Åh låter härligt när allt bara flyter på! Heja Er!!

http://flox.bloggplatsen.se

 
Maja och Link

Maja och Link

17 april 2012 09:45

hahaah....en evighetsmaskin! Du är rolig du! Hoppas du kommer med på någon tävling nu! och när ni tagit ert brukschampionat ska jag gråta en skvätt för bästa Ni!

http://www.greatwarrior.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Fahlén - 25 december 2015 17:42

Vi hade tydligen inga mål för 2015 konstigt nog. Men vi utvärderar väl året ändå. Lok har tävlar lydnad två ggr. En gång i klass ett och en gång i klass två. Båda gångerna med klassvinst och första pris. Han är en skitkul lydnadshund så lite sugn...

Av Malin Fahlén - 29 september 2015 12:54

Är i full gång och både Lok och Vegas har tävlat! Lok kom äntligen med på ett lägrespår och syrran Linna var oxå med. Lok spårade bra men strulade lite med slutet, gick över det och spårade vidare. Så vi krånglade lite där. Men vände tillbaka och h...

Av Malin Fahlén - 7 september 2015 23:10


han kan nästan allt! Till och med ta cert på sin första elitsökstävling!! Wihoo idag är jag så glad! Jag tycker vi var så duktiga där i skogen. Vegas sprang sitt bästa i skogen och jag skötte mig på stigen. Jag var ganska nervös innan, men så när vi ...

Av Malin Fahlén - 27 maj 2015 20:17

  Våren är alltid en så rolig och hektisk tid. Mina hundar var inte anmälda till några tävlingar innan Maj, men i Maj har de haft två tävlingar var i fyra olika grenar, superkul har vi haft!   Risk för världens längsta blogg   Lok inledde m...

Av Malin Fahlén - 22 februari 2015 20:00

de senaste två sökpassen har gått så bra! Vegas har utvecklas massor, det är jättekul! Nu känns det som att han tänker rakt ut 60 meter och sedan om han inte får träff slår han fram. Nu måste vi bara öka på med fler tomslag och fler station två och l...

Presentation


Malin Fahlén
Vegas - Lok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Kategorier

Sugarwind's

Vegas valpar

Länkar

Arkiv

Tidigare år

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards