True Friend

Direktlänk till inlägg 24 juli 2011

SEMESTER

Av Malin Fahlén - 24 juli 2011 22:15

Just nu pågår semestern för fullt. Vi har fullt upp! Just nu är vi hemma och tar tag i mindre roliga saker så som tvätt, packa upp och städa osv..


Mycket har vi hunnit med, vi har varit i skutskär och tävlat agility i dagarna fyra. Jätteroligt har det varit med sol och agility på riktigt hög nivå. Effektiva tävlingar också. Vegas och jag lyckades ta en pinne i agilityklass två med en klassvinst. Ett hyffsat hopplopp fick vi oxå till tyvärr klev han på långhoppet så fem fel.

      


Efter skutskär åkte vi till Halmstad och checkade in hos Lisa med sambo. Mycket trevligt även om jag verkar ha drabbats av total trötthet och mest av allt ville sova.. Tack för att vi fick komma!!

Sen var det dax för en helg i Heby för ASCA tävlingarna. Riktigt roligt att se så många fina hundar och runs. Stämningen runt arnenan var oxå väldigt trevlig!! Vegas och jag köpte oss ett Run på får på söndagen. Jga var lite orutinerad och lät inte vegas jobba på så mycket själv. men vi klararde oss och fick ett leg. Så nu är Vegas STDs.

   


Hem igen och ut på landet för att därifrån åka vidare till Marma och tjänstehundsläger. Det var riktigt fina marker vi fick tillgång att träna på och erfarna hundförare gjorde veckan toppen. I fredags var det så dax för vårt certprov. Inmönstring och hantering gick utmärkt och Vegas var redo för patrullstig.

  (vegas gör bastjänst på sitt inträdesprov)


Här drabbades jag av hjärnsläpp och blev jättenervös. Varpå jag helst av allt ville springa hela patrullestigen, men tvingade mig själv att gå lååångsamt. Focus låg på felsaker och jag missade att Vegas gjorde klockrena markeringar på vindfiggen. Tur att någon hade huvudet med sig i varjefall. På ljudet var jag med i varjefall och visade att han hade tagit ljudet. Sen missade jag en till vindfigge som han markerade väldigt tydligt. Som tur var spelade detta ingen roll, det viktigaste är ju ändå hur hunden arbetar. och som han arbetade. Vi fick mycket beröm under helgen vilket alltid är kul. Ok Vegas fick nog lite mer beröm än mig, men jag är ju väldigt ny på detta med bevakning. På fredagskvällen gjorde vi oxå den stilla sittande patrulleringen. Vegas var en av tre hundar som skötte sig utmärkt sa domaren. Han jobbade så fint hela tiden. Men jag blev jättestörd av en hund som pep och gnällde hela tiden, så stämningen var rätt orolig.  Aldrig har väl en timme känts sååå lång någongång. Inför lördagens spår var jag spänd, men säker på Vegas. Lita på hunden lita på hunden var mitt mantra. Natten i basen hade varit lugn även om hundarna inte sovit så jättemycket. Jag hämtade Vegas klockan sex och då fick han komma in och vila två timmar innan vi skulle spåra. Väl vid spåret kändes det bra. Jag såg på Vegas att han redan vindat in spåret innan vi började patrullera. Sen var det bara att hänga på. Klockrent upptag och iväg kom vi med en väldig fart. Jag tror vi spårade vårt 1.5 km långa spår på ca 20 minuter.  Vi hittade två föremål plus slut. Det ska vara tre föremål så vi missade ett. det var hysteriskt fuktigt i luften och hur mycket flugor som helst. Detta innebar att vegas plus en hund till av åtta klarade Certprovet. Och han är numera en Tjänstehund. Kul och lite otippat då detta var något vi halkade in på som på ett bananskal. Men det har varit superkul och Vegas älskar skogsarbete. Vårt första Cert! Känns galet! Nu ska bara matte genomgå en liten utbildning så kan vi sedan bli krigsplacerade och kanske användas på "riktigt"

  (foto Malin Wijk)


Idag passade vi på att åka till Mälaröarna för att tävla agility. jag kände mig trött och lite förvirrade. Men ja på något sätt lyckades vi komma runt med en nolla. Vegas var ovanligt följsam trots att jag var lite lätt förvirrad. Så en fjärdeplats och en pinne fick vi med oss hem. Vi har nu två i agilityklass två. Känns lite läskigt. inför lopp två hade Vegas hittat tillbaka till sitt vanliga vansinniga jag och kastade sig in i slslomet med en sådan fart så att han krockade med en port och flög ur. Sen blev det bara kaos och när han kastade sig upp på och av gungan i lika vansinningt tempo fick det vara nog. Gör om och gör rätt. Sen sprang vi av banan. Så allt som behövs för en följsamhund är en vecka på tjänstehundsläger... men det varar bara ett lopp. Nu ska jag njuta av mina två sista semester veckor!!

   


 
 
Marie L

Marie L

25 juli 2011 07:43

Oj oj här går det undan:-) STORT GRATTIS till tjänstehundscertet och även till pinne och STDs, ni är verkligen så duktigaoch flitiga! Ge Vegas en stooooor kram från oss.

http://www.123minsida/Minos

 
Mikaela & Thing

Mikaela & Thing

25 juli 2011 10:27

Många många grattis kramar från oss! Ni är så duktiga!

http://flox.bloggplatsen.se

 
eva marie

eva marie

26 juli 2011 10:21

Ni är verkligen grymma! Stort grattis till alla pinnar, certet och titlar! <3 :D

http://propirya.se

 
Sofie

Sofie

26 juli 2011 12:06

Grattis till alla era framgångar! Ni är imponerande!

http://aussiemonster.wordpress.com

 
Ingen bild

Blomman

26 juli 2011 12:55

Supergrattis igen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Fahlén - 25 december 2015 17:42

Vi hade tydligen inga mål för 2015 konstigt nog. Men vi utvärderar väl året ändå. Lok har tävlar lydnad två ggr. En gång i klass ett och en gång i klass två. Båda gångerna med klassvinst och första pris. Han är en skitkul lydnadshund så lite sugn...

Av Malin Fahlén - 29 september 2015 12:54

Är i full gång och både Lok och Vegas har tävlat! Lok kom äntligen med på ett lägrespår och syrran Linna var oxå med. Lok spårade bra men strulade lite med slutet, gick över det och spårade vidare. Så vi krånglade lite där. Men vände tillbaka och h...

Av Malin Fahlén - 7 september 2015 23:10


han kan nästan allt! Till och med ta cert på sin första elitsökstävling!! Wihoo idag är jag så glad! Jag tycker vi var så duktiga där i skogen. Vegas sprang sitt bästa i skogen och jag skötte mig på stigen. Jag var ganska nervös innan, men så när vi ...

Av Malin Fahlén - 27 maj 2015 20:17

  Våren är alltid en så rolig och hektisk tid. Mina hundar var inte anmälda till några tävlingar innan Maj, men i Maj har de haft två tävlingar var i fyra olika grenar, superkul har vi haft!   Risk för världens längsta blogg   Lok inledde m...

Av Malin Fahlén - 22 februari 2015 20:00

de senaste två sökpassen har gått så bra! Vegas har utvecklas massor, det är jättekul! Nu känns det som att han tänker rakt ut 60 meter och sedan om han inte får träff slår han fram. Nu måste vi bara öka på med fler tomslag och fler station två och l...

Presentation


Malin Fahlén
Vegas - Lok

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Kategorier

Sugarwind's

Vegas valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards