True Friend

Alla inlägg den 25 mars 2011

Av Malin Fahlén - 25 mars 2011 22:53

Ja som rubriken säger, det låter kanske lite trist och för en slarver som mig borde det inte passa... MEN vilken skillnad det gör i hundträning att ha planerade pass och struktur på passen. I måndags var Izabelle och jag på klubben för att träna lite, jag ville träna ljudmarkeringar. Vi hade inte riktigt tänkt på att det ganska snabbt blir mörkt ute. Dåliga planer och lite opepp gjorde att vi hamnade i klubbstugan istället. När vi väl kom ut så gjorde vi två ganska kassa ljudmarkeringar och sen fick hundarna leka... Kändes sådär!! På tisdagen skulle vi träffas igen, denna gång hade jag gjort en plan. Tänkt och skrivit ner den på papper. Vad jag skulle träna, hur och varför. När jag skulle belöna osv. Och det funkade så fint. Vi gjorde en kedja för första gången på länge. Jag fick ge några dk då Vegas tankar vär väl inriktade på belöningen som väntade. På det stora hela är jag nöjd. Vi körde sedan ett pass i störningsträning där Izabelle som tävlingsledare försökte störa Vegas och mig i vårt fritt följ. Vi tränade en hund i taget med tydliga mål. Jättenöjd med träningen.


På torsdagen åkte jag och Vegas till ridhuset i Enköping. Ett lika strukturerat och planerat pass väntade där men nu i sällskap med Maja och Mikaela. Vi körde störningsträning där Vegas fick kämpa för att behålla sin position och koncentration på vad vi höll på med. Nyttig träning men även lite stressande för hunden. Den vill så gärna göra rätt att aktivitetsnivån höjs rejält. Så lite försiktig bör man vara. I varjefall med Veggivalpen. Två kedjor gjorde vi med vila och belöning mellan. Först fyra moment med belöning för ett fint rutskick. Sen belöning i en transport mot nästa moment i nästa kedja. Jättenöjd med vegas han höll ihop fint. Vilken toppenträning vi fick till. Tack!!


Idag åkte jag till klubben själv men jag hade skrivit en lapp. Vi tränade konskick, rutskick. fritt följ som är rätt kasst och dumruta. Dumrutan gick inte helt som jag tänkt, jag bröt tog en paus och planerade om. Sen gjorde vi en kedja utan TL som gick fint. Jag försöker få till bra momentrutiner men också rutiner runt belöning osv. Att en kedja ska leda till en längre belöning som innehåller både lek och matbelöning. Medan enstaka moment leder till kortare kamplek eller godis.

River fick träna på att springa i sitt täcke, att kunna ta i även om något går emot en. Han är ju lite kinkig både med underlag och täcken. Han löste uppgiften riktigt fint, så fint så att han bet mig i handen så blödet sprutade... men heyy han är väl inte kamphund för inget!!!

Och våren är på g och imorgon kommer tjejerna på middag... just nu käns det sådär. Jag har tusen saker att göra men innan något av dem blir gjorda är mina tankar lite jag ska bara....

Min bror som var hem till mig idag undrade varför jag inte höll bättre ordning, då skulle jag slippa storstäda varjegång och det skulle slippa bli ett sådant stort projekt varjegång.. ja du det undrar jag med. Om jag kunde skulle jag självklart hålla bättre ordning! Men man hinnder ju inte. Så mycket rolig hundträning att göra och så liiite tid! Det gäller att prioritera!!!

Presentation


Malin Fahlén
Vegas - Lok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Sugarwind's

Vegas valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards