True Friend

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2010

Sommaren går i ett rasande tempo

Av Malin Fahlén - 11 augusti 2010 23:58

Just som semestern och sommaren har börjat, lider den redan mot sitt slut. Denna sista veckan på semestern har spenderats hemma, efter tre veckors resande runt om i Sverige på olika agilitytävlingar är det skönt att vara hemma. och besöka sin egen brukshundklubb med sina egna klubbmedlemmar det är också soft. Izabell och jag fick till ett riktigt fint pass på klubben igår som avslutades med en buspromenad för de tre lyckliga grisarna. Speciellt River blev lycklig när han insåg att Izabells hund faktiskt var en tik. Idag blev det däremot ett besök i enköping där vi drillades i agilityns ädla konst. Det var också kul och trevligt så klart. Det vi lärde oss idag var spring för det spelar ingen roll om du springer långsamt hunden springer ändå snabbt så det är lika bra att springa på så fort man kan. jag har hört det förut men det är svårt att ta till sig=)

  


Förra veckan var vi på Goltland. Tävlingarna gick inte bra vi var inte alls med i matchen överhuvudtaget. Det mesta kändes svårt och jag hade ingen bra plan som kändes bra. Sista dagen var väl känslan som bäst så det var ju bra i varjefall. Vi hann även med mycket annat på Goland så det var trevligt. De sista dagarna spenderade vi hemma hos Liza och Thomas samt morbror Lotus och halvbror Pax. Det var kul som vanligt, vi fick till ett bra sökpass, precis som vi var klara blev vi utskällda efter noterna av en militär som tur var figgade jag då så jag höll mig borta tills han åkt.

När jag kom hem från gotland åkte jag till landet för att träffa min lilla korv. River! han har varit saknad, fast att han är ganska jobbig och mera bångstyring än sin bror Vegas så är han ändå så go och sööt så att man smälter varjedag. Vi har tränat spår och lydnad och uppletande. Vegas fick högrespår påsläpp som han löser galant, han har hitills valt rätt spårhåll varjegång och tur är det för jag har fortfarande inte någon plan för den dagen han väljer fel(så jag hoppas att den dagen aldrig kommer). Även River fick spåra och gör det bra.

  


Men nu har vi lite att ta tag i om vi ska kunna tävla trean i höst. Vittring som kändes hopplös men som jag nu sett glimmar av ljus i. Fjärren som också känns avlägsen, än så länge snygga skiften ligg-stå, stå-ligg på nära håll. Håller som bäst på att döpa mina "nya" fina betenden till olika roliga saker. Har prövat skiftet sitt-stå, stå-sitt också men där känns det svårt och jag måste klura lite på den. Det var inte så lämligt att använda sig av komandot stå.. då det är väldigt starkt förknippat hos Vegas med hopp-stå och även om det är snyggt så passar det inte in i fjärren. Jag har även sett att han naturliga rörelsemönster är att vilja flytta bakbenen både från sitt till stå och tvärtom medan jag hellre vill ha flytt av framben. Så det finns att pyssla med den närmaste tiden. Vad är era tankar om fjärren, hur har ni andra gjort, låsta framben eller låsta bakben?? varför är det ena att föredar framför det andra? Tips mottages tacksamt!!


Till helgen prövar vi lyckan på agilitytävlingarna i Frövi. Vi ska bo i tält och det ryktas om fruktansvärt tidig banvandring... zzzzzzznark! Håller också tummarn för att det inte ska regna!

 
 
Ingen bild

Izabelle

12 augusti 2010 02:24

Fina hjärthuvudsgrisen River säger att han vill starta sin freestyle karriär! Ha ha ;)

 
Marie L

Marie L

12 augusti 2010 02:28

Oh vilken superbild på River! Knepigt med skiftena i fjärren, svårt att få till perfekt,,,,

http://www.123minsida.se/Minos

 
Liza, Lotus&Pax

Liza, Lotus&Pax

12 augusti 2010 12:23

Ja, fast perfekt för dig betyder ju inte att han inte har några sämre egenskaper, och det nu är sådana man håller sig till att prata om, ha ha!
Lotus har låsta fram, pga det passade hans rörelsemönster bäst och att det var enklare att lära in att flytta bakbenen framåt från stå-sitt än att flytta frambenen från sitt-stå OCH att han naturligt lägger sig bakåt. Men jag håller med Marie, svårt att få till snyggt, vi nöjer oss med 9.5 i elitklass ;)

http://www.lizashundar.bloggplatsen.se

 
Anna Ronge (med Juni)

Anna Ronge (med Juni)

12 augusti 2010 14:10

Hej! Tack för grattiset :)

Kul att du är intresserad av vår kurs! Jag tycker absolut du kan gå kursen även om du inte kan komma första tillfället. Tyvärr tror jag inte BK kan ge något tillbaka ekonomiskt, men vi skulle kunna ordna så att vi ses lite tidigare andra tillfället och pratar om det vi gick igenom första tillfället. Alltid kul med engagerade och duktiga kursdeltagare!

Vill du vara med så anmäler du dig via utbildning@lidingobk.se.

Mvh
Anna

http://www.annaronge.com

 
Ingen bild

Liza-igen

12 augusti 2010 14:34

Ja det var tur för Mr Schneebly att han inte inträdde i tjänst med orange mick-frilla, gårdshunden i buren bredvid hade dött av skratt! Vad ska du gå för kurs?!?!?!

 
Ingen bild

Marie L

16 augusti 2010 09:38

STORT GRATTIS till ny pinne!

 
Lina

Lina

16 augusti 2010 22:44

Haha, jo det bästa jag gjorde var att köpa en flytväst. Kerstin simmar som om hon aldrig gjort annat nu :-) Tidigare var med bara blöta magen som gällde för båda två.

Övningen vi gjorde gick ut på att föraren skickar ut hunden rakt ut (50 meter) till en fullt synlig fig. Då hunden börjat springa börjar figuranten att röra sig framåt i rutan. Då hunden kommit fram till fig får den godis/ leka. Sedan kallar föraren tillbaka hunden till stigen (och belönar!) för att sedan göra samma sak på andra sidan. Tanken är ju att få in slagen och systemet i sökarbetet med denna övning. Du kanske redan prövat den?

Herrejävlar vilka fina poäng ni har på lydnadsmomenten föressten, snyggt!! Lycka till i höst. Och jag håller med dig. Känns som att färdig för söktävling, det blir man aldrig...

http://www.svartealgot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Fahlén - 25 december 2015 17:42

Vi hade tydligen inga mål för 2015 konstigt nog. Men vi utvärderar väl året ändå. Lok har tävlar lydnad två ggr. En gång i klass ett och en gång i klass två. Båda gångerna med klassvinst och första pris. Han är en skitkul lydnadshund så lite sugn...

Av Malin Fahlén - 29 september 2015 12:54

Är i full gång och både Lok och Vegas har tävlat! Lok kom äntligen med på ett lägrespår och syrran Linna var oxå med. Lok spårade bra men strulade lite med slutet, gick över det och spårade vidare. Så vi krånglade lite där. Men vände tillbaka och h...

Av Malin Fahlén - 7 september 2015 23:10


han kan nästan allt! Till och med ta cert på sin första elitsökstävling!! Wihoo idag är jag så glad! Jag tycker vi var så duktiga där i skogen. Vegas sprang sitt bästa i skogen och jag skötte mig på stigen. Jag var ganska nervös innan, men så när vi ...

Av Malin Fahlén - 27 maj 2015 20:17

  Våren är alltid en så rolig och hektisk tid. Mina hundar var inte anmälda till några tävlingar innan Maj, men i Maj har de haft två tävlingar var i fyra olika grenar, superkul har vi haft!   Risk för världens längsta blogg   Lok inledde m...

Av Malin Fahlén - 22 februari 2015 20:00

de senaste två sökpassen har gått så bra! Vegas har utvecklas massor, det är jättekul! Nu känns det som att han tänker rakt ut 60 meter och sedan om han inte får träff slår han fram. Nu måste vi bara öka på med fler tomslag och fler station två och l...

Presentation


Malin Fahlén
Vegas - Lok

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Kategorier

Sugarwind's

Vegas valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards