True Friend

Direktlänk till inlägg 31 december 2009

Året som gått

Av Malin Fahlén - 31 december 2009 16:15


2009 år årskrönika ska jag skriva i sista sekunden


Året som gått har varit bra. Vi har gjort mycket roligt, lite tråkigt har också hänt. Men så blir det ju, annars skulle man ju inte uppskatta det bra som hänt.


Året 2009 var året jag hade studerat klart och skulle börja arbetat som idrottslärare var tanken, jobben var få och jag fick jobb på en dygnet runt öppen förskola här i stan. Jag trivdes bra där och var ledig på fredagarna i byte mot att jag jobbade en helg i månaden och torsdagskvällen.

  


Vi började året med att gå valpkurs eller en lära för livet kurs på Ekhagens hundskola. Där fick vi lära oss saker som en liten valp ska kunna.. Jag gillade kursen jättemycket och speciellt instruktören Katarina. Samtidigt som denna kurs gick vi också en valpkurs med agilitytema på Enköpings bk, den var kul och lärorik. Några andra Sugarwind's hundar var med på samma kurs.


Under vintermånaderna och fram mot våren ställdes även Vegas ut på några inofficiella utställningar. Det gick bra och han blev belönad med HP.


När våren var kommen började Vegas och jag på en ny kurs på Ekhagens hundskola denna gång var det tävlingslydnad som stog på schemat. Kursen var kul och vi fick mycket hjälp och idéer till vidare träning.

Vi var även på läger på våran hemma klubb, vällingby. Det var kul. Där tränade vi både sök, spår och lydnad under en helg.

Vi gick även de fyra förträffarna för att få starta räddningshundsutbildningen, med våra valpar som var yngst i gänget.

  


När sommaren kom hade jag blivit ganska trött på mitt dåvarande jobb, och var ruskigt sugen på ett nytt.

Jag hade semester i fyra härliga veckor och Vegas och jag hängde med Enköpingsligan på diverse agilitytävlingar lite här och var. Vi hade toppenkul och fick till riktigt bra träning med mycket ströning på nya platser. Vi tränade även mycket inför kommande inträdesprov till räddningen, Maja och jag byggde lådor och försökte få våra hundar att visa så stort intresse som möjligt för dessa.


När hösten kom hade jag fått ett nytt jobb denna gång som fritidspedagog i sollentuna, det är helt ok och jag trivs.

Vegas och jag startade i lydnadsklass ett och jag var så nervös så jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Det strulade lite, men vi lyckades tills slut knipa ett första pris och en tredjeplacering. Lättnaden var enorm!


Vegas och brorsan Link gjorde även inträdesprovet till räddningshund och klarade sig galant, så under hösten har vi träffats varje söndag för att drillas i räddningens ädla konst.

Vegas och Link gjorde även sina mh:n på hösten, ganska unga men klarade sig toppenbra. Vi är nöjda!

Vi åkte iväg på aussie läger där vi tränade sök, jag var besviken första dagen för vegas bara sprang som en galning och var allmänt galen. Han fick dock mycket positiva ord av instruktören. Andra dagen var han lite med mer och hade kopplat på nosen något. Vi hade toppenkul hela lägret, vi bodde fyra tjejer och 5 hundar i ett litet rum, men det gick bra.


Eftersom att vi ändå tränar så mycket tillsammans så vill vi ju självklart tävla tillsammans så Maja och jag anmälde till appellspår i strängnäs. Maja kom med direkt men jag stog som reserv men lyckades tillslut få en plast.

Jag var nervös när vi skulle spåra och ännu mer nervös blev jag när Vegas inte hittade slutpinnen, domarna disskuterade länge om det var en markering eller inte, men tillslut fick vi i varjefall poäng men med lite avdrag för slarvig markering.

När det var dags för budföring och lydnad var nervositeten borta och vi bara körde på. Allt gick bra och vi slutade på 300,25 poäng och Vegas fick stå högst upp på pallen.


Under höstens mörkare del väcktes tävlingsuget igen och eftersom att vi inte var redo för klass två så blev det klass ett igen. Nacka bk var platsen och Vegas och jag åkte dit själva. Och han var så grym, vilket team vi var och vilken känsla. Wow vilken hund jag har, 196 poäng och klassvinst. Det var även en cup så vi fick tävla vidare. Vi fick vänta hela dagen och vid kl tre var det dax för cupfinal. Vegas var även denna gång grym och det slutade med att vi vann hela cupen. Vi fick jättemycket fina priser med oss hem.

Helgen efter var det dax igen. Denna gång på österåkers bhk. Känslan var inte så bra, men han gjorde det han skulle och vi fick ihop 188 poäng. Även det räckte till klassvinst och vi var vidare i cupen. Cupfinalen hölls dagen efter och nu värmde jag upp honom lite annorlunda. Han var med på ett helt annat sätt och vi vann även denna cup, med fina priser. Vi tog även vår första titel denna helg LP 1.

  


Under resten av året har vi mest ägnat oss åt räddningsträning. Med mycket markeringsträning. Året som gått har även bjudit på många roliga stunder. Men mycket hund har det varit under året. Det är kul och så jag vill ha det. Men lite middagar med nya vänner har vi oxå hunnit med med god mat och mycket skratt. Lite festande på uteställena i enköping har det också blivit.

 När jag skaffade vegas skaffade jag inte bara en hund, utan vi fick en mycket kunnig och engagerad uppfödare på köpet, som alltid ställer upp med träning och tips och hjälp. Det är vi otroligt glada för. Tack för det! Men även kullbrorsans matte Maja har blivit en verkligt god vän. Som jag hoppas vara för evigt! Vi tränar och tävlar och gör andra roliga saker tillsammans. Det är kanon! Tack tjejer för år 2009 hoppas 2010 blir minst lika bra! Hela sugarwind's familjen är jättetrevlig och vi har tränat tillsammans en del. Det är kul och alla är duktiga hundtränare och ägare så 2010 kommer Sugarwind's bli livsfarligt! Så se upp!!!!

     


Det här fina halsbands smycket fick Vegas av sin uppfödare Sanna. han fick det för att han blev årets Sugarwindare. Så nu har vi lite att leva upp till inför nästa år!


Det enda som återstår nu är att önska alla som orkade läsa ända hit ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!!!

     




 
 
Sanna Tijah Älva

Sanna Tijah Älva

1 januari 2010 13:27

Klart vi orkar läsa hela vägen, bästaste Malin!

Gott Nytt År!!

http://www.sugarwinds.se

 
Marie L

Marie L

2 januari 2010 19:28

GRATTIS till ÅRETS Sugarwindare, det är ni väl värda. Lycka till med era mål för året. Hoppas vi ses snart för lite träning.
Kramar från oss.

http://www.123minsida.se/Minos

 
Mariah med Redo

Mariah med Redo

3 januari 2010 09:13

Grattis till ett bra år och en skitkul hund! Ni kommer vara farliga nästa år!

http://teamredo.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Fahlén - 25 december 2015 17:42

Vi hade tydligen inga mål för 2015 konstigt nog. Men vi utvärderar väl året ändå. Lok har tävlar lydnad två ggr. En gång i klass ett och en gång i klass två. Båda gångerna med klassvinst och första pris. Han är en skitkul lydnadshund så lite sugn...

Av Malin Fahlén - 29 september 2015 12:54

Är i full gång och både Lok och Vegas har tävlat! Lok kom äntligen med på ett lägrespår och syrran Linna var oxå med. Lok spårade bra men strulade lite med slutet, gick över det och spårade vidare. Så vi krånglade lite där. Men vände tillbaka och h...

Av Malin Fahlén - 7 september 2015 23:10


han kan nästan allt! Till och med ta cert på sin första elitsökstävling!! Wihoo idag är jag så glad! Jag tycker vi var så duktiga där i skogen. Vegas sprang sitt bästa i skogen och jag skötte mig på stigen. Jag var ganska nervös innan, men så när vi ...

Av Malin Fahlén - 27 maj 2015 20:17

  Våren är alltid en så rolig och hektisk tid. Mina hundar var inte anmälda till några tävlingar innan Maj, men i Maj har de haft två tävlingar var i fyra olika grenar, superkul har vi haft!   Risk för världens längsta blogg   Lok inledde m...

Av Malin Fahlén - 22 februari 2015 20:00

de senaste två sökpassen har gått så bra! Vegas har utvecklas massor, det är jättekul! Nu känns det som att han tänker rakt ut 60 meter och sedan om han inte får träff slår han fram. Nu måste vi bara öka på med fler tomslag och fler station två och l...

Presentation


Malin Fahlén
Vegas - Lok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Kategorier

Sugarwind's

Vegas valpar

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Skapa flashcards